Violence at the elementary school in reflective dialogue with Benjamin, Adorno and Rosa
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v43i2.16096Keywords:
Violence and education, Violence as a pure mean, Violence as barbarism, Benevolent violence, Divine violence in educationAbstract
This article proposes to dialogue with the philosophical-aesthetic and formative reflections of Walter Benjamin, Theodor Adorno and Guimarães Rosa on the problematic of "violence and education", with a view to problematizing and facing violence as barbarism, which passes by social and educational relations in the current framework of domination and hegemony of the neoliberal capitalist system. In order to carry out this course, the text intends to follow the steps: Violence in the elementary school; Walter Benjamin and the critique of violence; Violence in the writings of Theodor Adorno; Violence as a pure mean in "A Benfazeja", by Guimarães Rosa; Divine violence in the students’ formation
Downloads
References
ADORNO, T. W. A Arte é alegre? Tradução Newton Ramos de Oliveira. In: PUCCI, B.; RAMOS-DE-OLIVEIRA, N.; ZUIN, A. A. S. (Org.). Teoria Crítica, Estética e Educação. Piracicaba: Ed. UNIMEP; Campinas: Autores Associados/FAPESP, 2001. p. 11-18.
ADORNO, T. W. A Educação contra a Barbárie. Tradução Wolfgang Leo Maar. In: ADORNO, T. W. (Org.). Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995a. p. 155-168.
ADORNO, T. W. Dialética negativa. Tradução Marco Antônio Casanova. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
ADORNO, T. W. Educação após Auschwitz. Tradução Wolfgang Leo Maar. In: ADORNO, T. W. (Org.). Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995b. p. 129-138.
ADORNO, T. W. Estética (1958/59). Tradução Silvia Schwarzböck. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2013.
ADORNO, T. W. Tabus a respeito do Magistério. Tradução Wolfgang Leo Maar. In: ADORNO, T. W. (Org.). Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995c. p. 97-118.
ADORNO, T. W. Teoria estética. Tradução Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2011.
BENJAMIN, W. Para a crítica da violência. Tradução Ernani Chaves. In: BENJAMIN, W. (Org.). Escritos sobre mito e linguagem. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2013. p. 121-156.
BRUM, E. Cotidiano de exceção. Como lutar pela democracia aprendendo sobre a tirania. El País, 29 maio 2017. Disponível em: <http://brasil.elpais.com/brasil/2017/05/29/opinion/1496068623_644264.html>. Acesso em: 10 mar. 2018.
BUTLER, J. Caminhos divergentes: judaicidade e crítica do sionismo. Tradução Rogério Bettoni. São Paulo: Boitempo, 2017.
CÉZAR, A. C. A presença do trágico em A Benfazeja, de João Guimarães Rosa. Contexto: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Espírito Santo, n. 10, p. 77-82, 2003.
OBSERVATÓRIO DO PNE. Porcentagem de crianças do 3º ano do Ensino Fundamental com aprendizagem adequada em leitura. Disponível em: <http://www.observatoriodopne.org.br/metas-pne>. Acesso em: 01 jun. 2017.
PUCCI, B.; AQUINO, L. C. A. de; ROMEIRO, A. E. A Obra de Arte como Práxis. Artefilosofia, Ouro Preto, UFOP, n. 19, p. 156-171, 2015.
PUCCI, B. Formação e qualificação profissional: desafios urgentes para a Filosofia da Educação. In: GOMES, L. R. et al. (Org.). Filosofia da Educação: entre a formação de educadores e a qualificação profissional. São Paulo: Cortez, 2017.
PUCCI, B. Theodor Adorno e a frieza burguesa em tempos de tecnologias digitais. In: PUCCI, B.; FRANCO, R.; GOMES, L. R. (Org.). Teoria Crítica na era digital: desafios. 1. ed. São Paulo: Nankin Editorial, 2014. v. 1. p. 47-60.
ROSA, J. G. A Benfazeja. In: ROSA, J. G. (Org.). Primeiras Estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. p. 161-170.
SANTOS, I. C. dos. O narrador persuasivo: um olhar benfazejo. Revista Garrafa, Faculdade de Letras, UFRJ, v. 1, n. 11, 2006. Disponível em: <http://www.ciencialit.letras.ufrj.br/garrafa11/v1/iolandacristina.html>. Acesso em: 10 mar. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.