Violence at the elementary school in reflective dialogue with Benjamin, Adorno and Rosa

Authors

  • Bruno Pucci Professor Titular do PPGE/UNIMEP. Líder do Grupo de Pesquisa “Teoria Crítica e Educação – UNIMEP”; pesquisador sênior do CNPq. https://orcid.org/0000-0001-5833-399X

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i2.16096

Keywords:

Violence and education, Violence as a pure mean, Violence as barbarism, Benevolent violence, Divine violence in education

Abstract

This article proposes to dialogue with the philosophical-aesthetic and formative reflections of Walter Benjamin, Theodor Adorno and Guimarães Rosa on the problematic of "violence and education", with a view to problematizing and facing violence as barbarism, which passes by social and educational relations in the current framework of domination and hegemony of the neoliberal capitalist system. In order to carry out this course, the text intends to follow the steps: Violence in the elementary school; Walter Benjamin and the critique of violence; Violence in the writings of Theodor Adorno; Violence as a pure mean in "A Benfazeja", by Guimarães Rosa; Divine violence in the students’ formation

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Author Biography

Bruno Pucci, Professor Titular do PPGE/UNIMEP. Líder do Grupo de Pesquisa “Teoria Crítica e Educação – UNIMEP”; pesquisador sênior do CNPq.

Graduação em Teologia pela Pontifícia Universidade de San Tomás de Aquino (1966), Roma; graduação em Filosofia pela Organização Mogiana de Ensino e Cultura (1970); graduação em Letras Português Literatura pela Universidade Metodista de Piracicaba (1974); mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1976); doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1982)

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Published

2018-08-30

How to Cite

PUCCI, B. Violence at the elementary school in reflective dialogue with Benjamin, Adorno and Rosa. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 489–508, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i2.16096. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16096. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Relações entre violência e educação"