Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i2.13768

Keywords:

Epistemology, Hermeneutics, Violence, Biopolitics, Teacher training

Abstract

The article aims to analyze the issue of violence, from the point of view of its relation to the absence of concern, in education, in working with situations of conflict. For this, it investigates the thesis of complementarity between epistemology and hermeneutics, the truth that comes from the traditions and the empirical findings, as a way of intending some current concepts in the relation between philosophy and education. In addition, it is concerned with discovering how the theme of violence appears and constitutes a point of reference for educational actions contemporaneously and how it is possible to face this context from the approximation between rationality and historicity. With this, it proposes to re-dimension the correlation of violence with education and culture.

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Author Biography

Amarildo Luiz Trevisan, Professor Associado IV da Universidade Federal de Santa Maria/RS e pesquisador do CNPq.

Breve CV: Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e pesquisador do CNPq. Graduado em Filosofia (FAFINC), mestre em Filosofia (UFSM), doutorado em Educação (UFRGS) e pós-doutorado em Humanidades pela Universidade Carlos III (UC3M), da Comunidade de Madri. Publicou ou organizou vários livros e artigos sobre Filosofia e Educação, com destaque: Filosofia e Educação: mímesis e razão comunicativa (Unijuí, 2000); Pedagogia das Imagens Culturais: da formação cultural à formação da opinião pública (Unijuí, 2002); Terapia de Atlas: pedagogia e formação docente na pós-modernidade (Edunisc, 2004); Reconhecimento do Outro: teorias filosóficas e formação docente (Mercado de Letras, 2014). É coordenador do Grupo de Pesquisa Formação Cultural, Hermenêutica e Educação e pesquisador do Grupo Racionalidade e Formação. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/UFSM (2012, 2013). Atua na área de Filosofia da Educação em suas interfaces com a formação de professores e a pesquisa educacional na perspectiva da hermenêutica e da teoria crítica. Interessa-se pelos seguintes temas relacionados à Filosofia e à Educação: imagem, reconhecimento, formação, catástrofe e violência. Email: trevisanamarildo@gmail.com 

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Published

2018-08-30

How to Cite

TREVISAN, A. L. Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 561–582, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i2.13768. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Relações entre violência e educação"