The pedagogy of the hero under the performances of contemporary public policies
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v43i1.13097Keywords:
Pedagogy of the hero, Public policies, Teachers, PerformativityAbstract
This paper proposes the updating of the pedagogy of the hero, which is both triggered in schools and educational institutions intended for teacher education by means of public policies, and driven by the neoliberal rationality in the global/local context. The analysis has used data from a doctoral research on Hollywood movies and as well as a group of researches on teacher education using theoretical contributions of educational policies and references about teaching and teacher education from a hypercritical perspective. The study has evidenced that the pedagogy of the hero produces rules for the evaluation process and requires increasingly higher performances from both the teachers and the teacher education institutions in the Brazilian scenario. In this pedagogy, teachers are positioned as heroes, and teaching, through a competitive logic, becomes a qualified activity, which is achieved by means of rewards and good results in large-scale evaluations. As a derivation of this study, some challenges have been presented in an attempt to subvert the effects of that pedagogy. The results have pointed out the need for a constant suspicion of the view of the pedagogy of the hero and contemporary neoliberal public policies, which should be permanently scrutinized by radical criticism.
Downloads
References
AÇÃO EDUCATIVA. Banco Mundial em Foco: um ensaio sobre sua atuação na educação brasileira e na dos países que integram a Iniciativa Via Rápida na América Latina. São Paulo: Ação Educativa, 2005.
AFONSO, A. J. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, n. 13, p. 13-29, 2009.
BALL. S. J. Profissionalismo, Gerencialismo e Performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005.
BERGOLD, A. Supervisão Escolar S/A: a produção de supervisoras gerentes em um programa de formação continuada. 2014. 146 p. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014.
BRODBECK, C. F. Docência em ciências nas práticas pibidianas do subprojeto biologia e a fabricação de uma pedagogia da redenção. 2015. 166 p. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2015.
CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 1995.
DAL’IGNA, M. C.; FABRIS, E. T. H. Constituição de um ethos de formação no Pibid/Unisinos: processos de subjetivação na iniciação à docência. Educação Unisinos, v. 19, p. 77-87, 2015.
FABRIS, E. T. H. A Pedagogia do Herói nos filmes Hollywoodianos. Currículo sem Fronteiras, v. 10, n. 1, p. 232-245, jan./jun. 2010.
FABRIS, E. T. H. A avaliação como estratégia de qualificação da formação docente: entre a qualidade da produtividade e a qualidade da artesania. In: COLÓQUIO DA AFIRSE, 22., Lisboa. Anais... Lisboa, 2015.
FABRIS, E. T. H. Representações de Espaço e Tempo no Olhar de Hollywood sobre a Escola. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.
FERREIRA, M. S. Espetacularização da carreira docente: prêmio professores do Brasil como prática da economia da educação. 2015. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
FISCHMAN, G. E. Dos professores super-heróis aos intelectuais comprometidos: limitações e possibilidades das narrativas redentoras em educação. Cultura e docência: novos olhares para a realidade educacional. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu. Anais... Caxambu, 2009.
FOUCAULT, M. Segurança, território, população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
HERMANN, N. Ética & educação. Outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
KORITIAKE, L. A. Atuação dos organismos internacionais na educação. In: VI Congresso Luso-brasileiro Anpae, 6., 2010, Sorocaba. Anais eletrônicos... Sorocaba, 2010. Disponível em: <http://www.anpae.org.br/iberolusobrasileiro2010/cdrom/64.pdf>. Acesso em: 23 set. 2016.
MACHADO, R. Por uma genealogia do poder. In: FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.
NEVES, A. Qualidade na formação de professores: os cursos de pedagogia 5 estrelas. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2016.
NÓVOA, A. Entrevista com o Professor Antonio Nóvoa. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 633-645, abr./jun. 2012.
OECHSLER, K. M.; SILVA, N. M. A. O bom professor na Revista Nova Escola: do herói ao profissional ativo. Atos de Pesquisa em Educação, v. 7, n. 4, p. 1202-1223, dez. 2012.
OLIVEIRA, S. Tornar-se professor/a: matriz de experiência e processos de subjetivação na iniciação à docência. 2015. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2015.
SANTOS, A. S.; FERREIRA, L. M. A. Jornada do Herói no Cinema: considerações mitodológicas acerca da saga Star Wars. Correlatio, v. 14, n. 28, dez. 2015.
SCHERER, R. P. Cada um aprende de um jeito: das adaptações às flexibilizações curriculares. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2015.
SCHNEIDER, M. P.; NARDI, E. L. Accountability em educação: mais regulação da qualidade ou apenas um estágio do Estado-avaliador? ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, n. 1, p. 58-74, abr. 2015. Disponível em: <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8634818>. Acesso em: 09 out. 2016.
SENNETT, R. Entrevista Revista IHU. São Leopoldo, 2009.
SENNETT, R. O artífice. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2013.
SILVA, R. R. D.; FABRIS, E. T. H. Políticas de Currículo para o Ensino Médio no Brasil Contemporâneo: o que ensina aos jovens a escola que protege? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 352-363, maio/jun. 2016.
VEIGA-NETO, A. É preciso ir aos porões. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 50, maio/ago. 2012.
VEIGA-NETO, A. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: PORTOCARRERO, V.; CASTELO BRANCO, G. Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: Nau, 2000.
VEIGA-NETO, A. Educação e Pós-Modernidade: impasses e perspectivas. Rio de Janeiro, 2005. Resumo da aula inaugural do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia
Universidade Católica do Rio de Janeiro.
VEIGA-NETO, A. Michel Foucault e Educação: há algo de novo sob o sol? In: VEIGA-NETO, A. (Org.). Crítica Pós-Estruturalista e Educação. Porto Alegre: Sulina, 1995.
VICENTINI, P. P.; ALVES, A. Professor: herói, coitado ou vilão para a Revista Veja? Uma análise das imagens veiculadas sobre o magistério no periódico da Editora Abril (1996-2008). In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16., 2012, Campinas. Anais... Campinas, 2012.
ZEICHNER, K. M. Políticas de Formação de Professores nos Estados Unidos. Como e por que elas afetam vários países do mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.