The pedagogy of the hero under the performances of contemporary public policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i1.13097

Keywords:

Pedagogy of the hero, Public policies, Teachers, Performativity

Abstract

This paper proposes the updating of the pedagogy of the hero, which is both triggered in schools and educational institutions intended for teacher education by means of public policies, and driven by the neoliberal rationality in the global/local context. The analysis has used data from a doctoral research on Hollywood movies and as well as a group of researches on teacher education using theoretical contributions of educational policies and references about teaching and teacher education from a hypercritical perspective. The study has evidenced that the pedagogy of the hero produces rules for the evaluation process and requires increasingly higher performances from both the teachers and the teacher education institutions in the Brazilian scenario. In this pedagogy, teachers are positioned as heroes, and teaching, through a competitive logic, becomes a qualified activity, which is achieved by means of rewards and good results in large-scale evaluations. As a derivation of this study, some challenges have been presented in an attempt to subvert the effects of that pedagogy. The results have pointed out the need for a constant suspicion of the view of the pedagogy of the hero and contemporary neoliberal public policies, which should be permanently scrutinized by radical criticism.

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Author Biography

Eli Terezinha Henn Fabris, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Doutorado (2005) e Mestrado (1999) em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Especialização (1994) e Graduação em Pedagogia Administração Escolar e Orientação Educacional(1979) pela Universidade de Passo Fundo- UPF. É professora Adjunta II da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, onde também orienta mestrado e doutorado na Linha de Pesquisa Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas. Coordena a Comissão PROEX/CAPES no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNISINOS.Tem experiência na rede pública (estadual e municipal) e particular na docência e em cargos de gestão escolar (direção, orientação e supervisão). Suas pesquisas envolvem os seguintes temas: currículo, formação de professores, inclusão, pedagogias culturais, práticas pedagógicas e docência contemporânea. Coordena o Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Pedagogias, Docências e Diferenças(GIPEDI/CNPq). Participa do Grupo de Estudo e Pesquisa em Inclusão GEPI/CNPq e grupo de pesquisa, Formação de Professores, Ensino e Avaliação/CNPq . Na UFRGS participa do NECCSO. Coordenou o GT 13- Educação Fundamental, na Associação Nacional de Pesquisadores (ANPED) de 2013 a 2015. No período de setembro de 2014 a fevereiro de 2015 realizou em Porto, Portugal, o estágio pós-doutoral - Bolsista CAPES, pertencente ao Programa de Intercâmbio Internacional com Portugal. Desde o início de 2015 é Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 - CA ED ? Educação.

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Published

2018-04-11

How to Cite

FABRIS, E. T. H. The pedagogy of the hero under the performances of contemporary public policies. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 205–224, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i1.13097. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13097. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Organismos multilaterais e políticas públicas na educação básica e superior: diretrizes, desafios e práticas