Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v43i1.13093Keywords:
Higher education research groups, Higher education policies, Knowledge production in higher educationAbstract
The article presents, from a mapping, the profile of research groups in Higher Education registered in the Directory of Research of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq) in public universities of the southern region of Brazil. The research is bibliographical and documentary, having as historical-critical analysis methodology. The discussions contribute to identify the thematic axes that lead to the production of scientific knowledge through research in Higher Education in Brazil, highlighting as consequence the effective and much discussed idea of (re) academic productivism at a world level and its repercussions in Brazil.
Downloads
References
ALMEIDA, M. L. P. de. A pesquisa acadêmica no Século XXI: uma análise da ciência frente aos conceitos de público e privado. Campinas: Mercado de Letras, 2012.
ALMEIDA, M. L. P. de. Enfoque para el análisis de investigaciones em política educacional In: TELLO, C. (Org.). Epistemologías de la política educativa: posicionamentos, perspectivas y enfoques. Campinas: Mercado de Letras, 2013.
BERNARDO, D. B. O Programa Nacional de Cooperação Acadêmica Novas Fronteiras: avaliação de progresso e oportunidades para o futuro. 2011. 122 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
BIANCHETTI, L. Da Chave de Fenda ao Laptop, Tecnologia Digital e Novas Qualificações: desafios à educação. Petrópolis: Vozes; Florianópolis: Ed. UFSC, 2001.
DIRETÓRIO de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Censo nacional dos grupos de pesquisa 2014. Disponível em: <http://dgp.cnpq.br/dgp/>. Acesso em: 14 nov. 2015.
SANTOS, E. O. da P. Redes de Pesquisadores: instrumentos pedagógicos para a sua formação e consolidação. 2012. 164 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação e Contemporaneidade)–Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.