Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v42i1.11547Keywords:
Educational, Research, Teachers, Emancipation, UniversityAbstract
The text is a reflection on the teacher as a profesional who travels in Research; dissemination and generation of culture and knowledge. For that, we have heard voices of some teachers who belong to the National System of Researchers from Mexico, attached at the Autonomous University of Mexico state. Some of the findings: predominance of research positivist approach; lack of preparation and training for research; studies developed individually within their solitudes; little support to material resources; without the right to discharge of time; lack of space, as well as equity for the dissemination of their research; lack of economic incentive; mechanistic production; feeling of pressure and little recognition; few opportunities to continue their training in institutions within the standards of educational quality.
Downloads
References
ADORNO, W. T. Dialéctica Negativa. Madrid: Taurus, 1989.
ADORNO, W. T. Consignas. Argentina: Amorrortus, 1993.
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta, 1994.
DEWEY, J. The Relations of Theory and Practice. Southern Illinois: University Press, 1977.
FREIRE, P. Pedagogía del Oprimido. México: Siglo XXI, 1974
GIROUX, H. Los Profesores como intelectuales hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Ediciones Paidós, 1988.
GIROUX, H . “O Pós – modernismo e o Discurso da Crítica Educacional”. In: SILVA, T.T. (Org.). Teoria Educacional Crítica em Tempos Pós – modernos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GRAMSCI, A. La Formación de los intelectuales. México: Grijaldo, 1967.
GRAMSCI, A. Los intelectuales y la organización de la cultura. México: Juan Pablos Editor, 1997.
HABERMAS, J. Historia y Crítica de la opinión pública. Barcelona: Ediciones Gustavo Gili/Masd Media, 1981.
HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.
HABERMAS, J. El Discurso Filosófico de la Modernidad. Madrid: Taurus, 1989.
HABERMAS, J. Ensayos Políticos. Barcelona: Ediciones Península, 1988.
HELLER, A.; FEHÉR, F. El Péndulo de la Modernidad. Barcelona: Ediciones Península, 1994.
HELLER, A.; FEHÉR, F. Políticas de la Postmodernidad – Ensayos de Crítica Cultural. Barcelona: Ediciones Península – Historia, Ciencia, Sociedad, 1998.
HELLER, A. O Cotidiano e a História. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1982a.
HELLER, A. Para Mudar a Vida. São Paulo: Brasiliense, 1982b.
HELLER, A. “Un Siglo que toca a su fin”. Revista Internacional Letras, México, n. 49, p. 9-12, 1997.
LIPOVETSKY, G. La Era del Vacío – Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama, 1986.
PUIGGRÓS, A. Imaginación y crisis en la educación latinoamericana. México: Alianza Editorial, 1990.
SANTOS, B. Introdução a uma ciencia pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
SANTOS, B. Um Discurso sobre as Ciências. Portugal: Edições Afrontamento, 1997.
SANTOS, B. Conhecimento Prudente para uma Vida Decente. “Um Discurso sobre as Ciências”. São Paulo: Cortez, 2004.
SANTOS, B. A gramática do tempo. São Paulo: Cortez, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.