Narratives of a scenario: cycle of human formation in the municipality of Irecê - Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.26638

Keywords:

Curriculum, Weak Fundamentals, Educational Scenarios, Human Formation Cycle

Abstract

This text, with a discourse that eclectically approaches philosophically non-finalist and non-totalizing curricular studies, narrates the scenario engendered in a space-time: the 21st century Brazilian semiarid, of implementation of the Human Training Cycle Policy in Irecê, Bahia. It is a narrative that, using a discursive chain that crosses the following dimensions: a. theoretical – the non-essentialist and non-foundational movement, and b. geo-historical – the long partnership between a Brazilian university and the school district - invents (in the semantic sense of bringing to light what already exists) a unique educational scenario. Informs that the city offered a Degree in Pedagogy, Specialization in School Curriculum and Professional Master in Education to teachers in the municipality who, in their academic studies, developed the basis of the Curriculum Proposal today implemented in the municipality: Human Education Cycle - Integral and Integrated Education. It announces that it is a curricular scenario that makes possible a radical reading of the things of the world for educators - with a strong teacher education – for students – with science and art, especially literature - and for the surroundings of the municipality that receives resonances, more or less directly, of everything that is accomplished. And, in conclusion, he considers that the acceptance of contingency, risk, provisionality, in short, the evental emergency seen as a compulsory part of life and not as a condition to be fought in the name of curricular success, as it occurs, hegemonically, in the proposals centralized curriculum, makes this scenario a potential traitor to the nature of BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Inez Carvalho, Ufba

Licenciada e bacharel em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP), Mestrado e Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (PPGE/FACED/UFBA), Pós-doutora em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho (UMinho) Portugal. Atualmente é Professora titular da FACED/UFBA. Estudiosa do campo do currículo e dos processos de ensino e aprendizagem de Geografia. Líder do Grupo de Pesquisa Formação em Exercício de Professores (FEP/FACED/ UFBA).. E-mail: misc@ufba.br

Fabrízia Pires de Oliveira, Universidade Federal da Bahia

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Tradução: Alfredo Bosi. São Paulo: Mestre Jou, 1982.

BARTHES, R. A aula: aula inaugural da cadeira de Semiologia literária do colégio de França; pronunciada dia 7 de janeiro de 1977. 14. ed. São Paulo: Cultrix, 2007.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em: 17 maio 2019.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 17 maio 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 ago. 2019.

CARVALHO, M. I. O a-com-tecer de uma formação. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 17, n. 29, p. 159-168, jan./jun. 2008.

CARVALHO, M. I. A escola fraca da segunda ruptura curricular - um estudo sobre o a-com-tecer de currículos do Brasil e de Portugal. 2016. Relatório (Pós-doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia. 2016

CARVALHO, M. I.; MOREIRA, A. P. O A-Com-Tecer do FEP Contado em Drops. In: PIMENTEL JUNIOR, C.; SALES, M. A.; JESUS, R. M. V. (org.). Currículo e Formação de Professores: redes acadêmicas em (des) articulação. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 45-65.

DELEUZE, G. O ato de criação. Folha de S. Paulo, São Paulo, p. 2-15, 27 jun. 1999. Caderno Mais.

DERRIDA, J. A farmácia de Platão. São Paulo: Luminuras, 2005.

DERRIDA, J. O olho da universidade. São Paulo: Estação Liberdade, 1999

FEYERABEND, P. Contra o método. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1989.

FOUCAULT, M. Questions on Geography. In: FOUCAULT, M. Power/Knowledge: selected interviews and other writings 1972-1977. New York: Pantheon Books, 1980.

GABRIEL, C. T. Conhecimento escolar e emancipação: uma leitura pós-funcional. Cadernos de Pesquisa Fundação Carlos Chagas, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 159, mar. 2016.

GRUPO FEP. Formas FEPEANAS de produzir conhecimento significação. In: REUNIÃO DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...] Niterói, 2019.

HEIDEGGER, M. A origem da obra de arte. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras/UFRJ, 2006

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Associação Nacional dos Servidores da Carreira de Planejamento e Orçamento (BRASIL). BRASIL 2035: cenários para o desenvolvimento. Brasília: Ipea: Assecor, 2017. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/170606_brasil_2035_cenarios_para_desenvolvimento.PDF. Acesso em: 17 maio 2019.

IRECÊ. Programa de Formação continuada para o Município de Irecê. Irecê: [s. n.], 2003. Disponível em: http://www.irece.faced.ufba.br/twiki/bin/view/UFBAIrece/WebPrograma. Acesso em: 17 maio 2019.

IRECÊ. Referencial Curricular por Ciclo de Formação Humana para a Rede Municipal de Educação de Irecê. Irecê: [s. n.], 2020.

JESUS, R. M. V. de. Comunicação da experiência fílmica e experiência pedagógica da comunicação. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.

LÉVY, P. O que é o virtual? São Paulo: Ed. 34, 1996. (Coleção trans).

LOPES, A. C. Teorias Pós-Criticas, Política e Currículo. Revista Educação, Sociedade e Culturas, Porto, n. 39, p. 7-23, 2013. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf. Acesso em: 10 ago. 2019.

MACEDO, E. A noção de crise e a legitimação de discursos curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 436-450, 2013. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/emacedo.pdf. Acesso em: 17 maio 2019.

MERREL, F. Simplicity and complexity – pondering literature, science, and painting. Michigan: The University of Michigan Press, 1997.

PIERRE E. A. St. Uma história breve e pessoal da pesquisa pós-qualitativa: em direção à “pós-investigação”. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 1044-1064, set./dez. 2018. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 17 maio 2019.

PRIGOGINE, I. O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. São Paulo: Ed. Unesp, 1996.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

SOUZA, E. M. de F. Pontos para uma Teoria do Currículo em Educação de Jovens e Adultos. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2003. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/15598/1/ESTER%20M%20F%20SOUZA%20tese%20completa.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.

VATTIMO, G. O fim da modernidade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ŽIŽEK, S. Acontecimento: uma viagem filosófica através de um conceito. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

Published

2021-03-23

How to Cite

CARVALHO, M. I.; OLIVEIRA, F. P. de. Narratives of a scenario: cycle of human formation in the municipality of Irecê - Bahia. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e26638, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.26638. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26638. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas