Continuing teacher education as a place of experiences: learning community and lessons from the pandemic of Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v48.30657Keywords:
Continuing education, University and school, Learning community, Covid-19 pandemic, Technological SupportAbstract
This academic paper aims to highlight continuing education as a place that moves experiences and possibilities, in the intertwining between university and school. It intends to collaborate on the premise of the possibility of organizing a training process through a learning community, through digital contributions. It is argued that it is necessary to think of continuing education as a “place” that mobilizes teaching, to share experiences, produce knowledge and continuous professionalization, with the purpose of fostering new practices, experiences and learning. Still, it indicates that this movement is possible to be carried out through technological contributions, considering that, if the pandemic brought us lessons of isolation and loneliness, the responses to it taught us new forms and devices of communication, evidencing dialogue and learning in community. This study is bibliographic in nature, anchored in authors such as Candau (1999), Fiorentini (2009, 2010), Imbernón (2009, 2010), Lévy (1999, 2007), Nóvoa (1997, 2009, 2017, 2020, 2022), Sacristán (1999), Tardif (2002) and Veiga (2008). It can be said that continuing education, based on a learning community, contributes to the appropriation and re-elaboration of knowledge thought and reflected in the collective.
Downloads
References
ALARCÃO, I.; TAVARES, J. Supervisão pedagógica: uma perspectiva de desenvolvimento e aprendizagem. Coimbra: Almedina, 2003.
AUGÉ, M. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. São Paulo: Papirus, 2012.
BOLZAN, D. P. V. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2002.
BONDÍA, J.; L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/br, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Sobre a Doença. 2021. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca. Acesso em: 10 abr. 2021.
BRUNER, J. A cultura da educação. Porto Alegre: Artmed, 2001.
CANDAU, V. M. Magistério: construção cotidiana. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
CIAMPA, A. C. Identidade. In: CODO, W.; LANE, S. T. M. (org.). Psicologia social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1984.
COCHRAN-SMITH, M.; LYTLE, S. L. Teacher learning communities. In: GUTHRIE, James (Ed.). Encyclopedia of Education. New York: Macmillan, 2002.
FERREIRA, L. S. Trabalho Pedagógico na Escola: do que se fala? Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 591-608, jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623664319. Acesso em: 02 jan. 2020.
FIORENTINI, D. et al. Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática. Campinas: Editora Mercado das Letras, 2009.
FIORENTINI, D. Desenvolvimento Profissional e Comunidades Investigativas. In: DALBEN, Â.; DINIZ, J.; LEAL, L., SANTOS, L. (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Educação Ambiental; Educação em Ciências; Educação em Espaços não-escolares; Educação Matemática. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, v. 1, p. 570-590, 2010.
FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
HARGREAVES, A. Os professores em tempos de mudanças: o trabalho e a cultura dos professores na Idade Pós-Moderna. Alfragide: McGraw-Hill, 1999.
HOLZER, W. O lugar na geografia humanista. Revista Território. Rio de janeiro. UFRJ. Ano 4, n. 7, p. 67-78, jul/dez. 1999.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: Novas Tendências. São Paulo: Editora Cortez, 2009.
KENSKI, V. M. Tecnologias e tempo docente. São Paulo: Papirus, 2013.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LÉVY, P. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 2007.
LIMA, A. M. L. Santa felicidade entre calçadas, ruas e avenidas: trilhas urbanas para pés caminhantes. 2008. 164 páginas. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal do Paraná. Paraná. 30 mar. 2008.
LÓCUS. Dicionário Informal. Disponível em: https://www.dicionarioinformal.com.br/l%C3%B3cus/. Acesso em: 10 jan. 2022.
LOPES, R. P. Um novo professor: novas funções e novas metáforas. In: ASSMANN, Hugo. Redes digitais e metamorfose do aprender. Petrópolis: Vozes, p. 13-32, 2005.
NOGUEIRA, A. R. B. Percepção e representação gráfica: a “geograficidade” nos mapas mentais dos comandantes no amazonas. Tese de doutorado. Departamento de Geografia da USP. São Paulo, 2001.
NÓVOA, A. (org.). Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997, p. 15- 34.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cad. Pesqui. [online]. 2017, vol.47, n.166, pp.1106-1133. Disponível em https://doi.org/10.1590/198053144843. Acesso em: 10 jan. 2022.
NÓVOA, A. Formação de professores em tempo de pandemia. 2020. Webconferência. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ef3YQcbERiM. Acesso em: 26 fev. 2020.
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presentes. Lisboa: Educa, 2009.
NÓVOA, A. Escolas e Professores - Proteger, Transformar, Valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
PENIN, S.; MARTÍNEZ M.; ARANTES V. Profissão docente: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2009.
PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educ. Pesqui. [online]. 2005, vol.31, n.3, p. 521-539. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300013. Acesso em: 12 fev. 2022.
RESENDE, M. S. A geografia do aluno trabalhador: caminhos para uma prática de ensino. Coleção Educação Popular. São Paulo: Edições Loyola, 1986.
ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-181, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a08v1234.pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.
SACRISTÁN, G. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: ARTMED Sul, 1999.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, abr. 2020. Disponível em: https://www.abennacional.org.br/site/wp-content/uploads/2020 /04/Livro_Boaventura.pdf. Acesso: 29 mar. 2022.
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997. p. 79-91.
SHULMAN, L. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. In: SHULMAN, L. The wisdom of practice: essays on teaching and learning to teach. San Francisco, Jossey-Bass, p.1-14, 2004.
STRECK, D. R.; REDIN E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
TARDIF, J.; FOUCHER, C. Um conjunto de balizas para a avaliação da profissionalidade dos professores. In: ALVES, M. P.; MACHADO, E. A. (org.). O polo de excelência: caminhos para a avaliação do desempenho docente. Porto: Areal Editores, p. 32-53, 2010.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TUAN, Y. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. (Trad. Lívia de Oliveira). São Paulo: Difel, 2014.
VEIGA, I. P. A.; D´ÁVILA, C. M. (org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2008.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliane, Senhora
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.