Continuing teacher education as a place of experiences: learning community and lessons from the pandemic of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.30657

Keywords:

Continuing education, University and school, Learning community, Covid-19 pandemic, Technological Support

Abstract

This academic paper aims to highlight continuing education as a place that moves experiences and possibilities, in the intertwining between university and school. It intends to collaborate on the premise of the possibility of organizing a training process through a learning community, through digital contributions. It is argued that it is necessary to think of continuing education as a “place” that mobilizes teaching, to share experiences, produce knowledge and continuous professionalization, with the purpose of fostering new practices, experiences and learning. Still, it indicates that this movement is possible to be carried out through technological contributions, considering that, if the pandemic brought us lessons of isolation and loneliness, the responses to it taught us new forms and devices of communication, evidencing dialogue and learning in community. This study is bibliographic in nature, anchored in authors such as Candau (1999), Fiorentini (2009, 2010), Imbernón (2009, 2010), Lévy (1999, 2007), Nóvoa (1997, 2009, 2017, 2020, 2022), Sacristán (1999), Tardif (2002) and Veiga (2008). It can be said that continuing education, based on a learning community, contributes to the appropriation and re-elaboration of knowledge thought and reflected in the collective.

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Author Biographies

Juliane Cláudia Piovesan Piovesan, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

JULIANE CLÁUDIA PIOVESAN é doutoranda em Educação - Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEDU) da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – Câmpus de Frederico Westphalen-RS, vinculada à Linha de Pesquisa Formação de Professores, Saberes e Práticas Educativas. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Educação e Tecnologias da URI. Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos – Unisinos e Graduada em Pedagogia pela da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – Câmpus de Frederico Westphalen-RS. E-mail: juliane@uri.edu.br

Lucí Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI

 

LUCÍ TERESINHA MARCHIORI DOS SANTOS BERNARDI  é doutora em Educação Científica e Tecnológica e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduada em Matemática pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Professora pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI/FW), vinculada à Linha de Pesquisa Formação de Professores, Saberes e Práticas Educativas. E-mail: lucisantosbernardi@gmail.com

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Published

2023-12-19

How to Cite

PIOVESAN, J. C. P.; BERNARDI, L. T. M. dos S. Continuing teacher education as a place of experiences: learning community and lessons from the pandemic of Covid-19. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e30657, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.30657. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30657. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua