Human training in the degree in field education guided by the freirian assumptions of interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.29546

Keywords:

Paulo Freire, Interdisciplinarity, Human Formation, Field of Education

Abstract

The aim of this article is to broaden the discussion on Freire's theoretical-methodological assumptions relevant to interdisciplinarity that can support the formative processes in the Licentiate Degree in Rural Education. Therefore, we seek to reframe the concept of interdisciplinarity based on Freire. The methodological apparatus that supported the investigation was theoretical-bibliographic, being focused on a critical and inquiring reflection, as well as the hermeneutic task presented itself as appropriate. From it we extract that the proposal for the formation of the human being through the educational process based on Freire occurs based on the theoretical categories of dialogue, totality and otherness materialized in the methodology of the generating theme. The profound respect for the condition of human beings and the relationship between the parts and the whole that constitute problematizing education form the basis of interdisciplinarity based on Freire, present in the method of generating themes. Such discussion is fruitful in the Degree in Rural Education.

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Author Biographies

Sheila Mangoli Rocha, UFRR

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa - UFV (2001); Mestrado em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal da Bahia - UFBa (2004); e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel (2017). Atualmente é professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima.

Gomercindo Ghiggi, Universidade Federal de Pelotas

Possui Graduação em Filosofia pela Universidade Católica de Pelotas (1978), Mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1991) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000). Atualmente é Professor Titular Aposentado da Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Paulo Freire, educação popular, formação de professores, autoridade, liberdade e educação e educação. 

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Published

2022-07-12

How to Cite

ROCHA, S. M.; GHIGGI, G. Human training in the degree in field education guided by the freirian assumptions of interdisciplinarity. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e29546, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.29546. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29546. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento