Education of the field in times of pandemic in the municipality of Riacho de Santana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.27913

Keywords:

Covid-19, educational technologies, teacher training, public policy

Abstract

The main objective of this article is to present the effects of the organization of teaching work and the discussions on the dynamics of rural education in times of the Covid-19 pandemic, in the municipality of Riacho de Santana, Bahia, reflecting on the role of policies in this process of changes in the new educational format. Data collection took place through a questionnaire using the WhatsApp application with five (05) teachers who work in rural schools in the municipality of Riacho de Santana. The discussions are the result of an empirical research, contemplating the use of bibliographic-documentary survey. The results show that the pandemic introduced new demands and intensified efforts by teachers in the face of the organization of educational dynamics, from adaptability to available technological tools, to the transposition of face-to-face methodologies to the virtual environment, as well as causing the expansion of the load working hours, lack of motivation and conflicts with the students' families. Thus, it is remarkable that, in addition to expanding the existing dilemmas, the pandemic also projected the challenge of the (re)invention of teaching practice in a context of crisis in public education, with disarticulation between educational public policies and the new context, especially in the modality of education in the countryside.

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Author Biographies

Antônio Domingos Moreira, Professor da Rede Municipal de Riacho de Santana –Ba

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - PPGEd/UESB; Especialista em Agroecologia pelo IF/Baiano e Supervisão Escolar e Coordenação Pedagógica - Faculdade Montenegro; Professor da Rede Municipal de Riacho de Santana –Ba; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e da Cidade - GEPEMDECC

Ramofly Bicalho Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Docente na UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Campus Seropédica. Lotado no Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade. Atualmente, coordeno a Licenciatura em Educação do Campo da UFRRJ. Sou docente no PPGEA - Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola. Atuo com as seguintes temáticas: História da Educação do Campo e os Movimentos Sociais. Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos.

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Published

2022-02-14

How to Cite

DOMINGOS MOREIRA, A. .; SANTOS, R. B. Education of the field in times of pandemic in the municipality of Riacho de Santana. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e27913, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.27913. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27913. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento

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