Memories of school managers in municipalities in the north of Rio Grande do Sul

Authors

  • Darciel Pasinato Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Angela Thums Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Rosangela Fritsch Universidade do Vale do Rio dos Sinos https://orcid.org/0000-0002-0630-3649

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.27845

Keywords:

school management, memoirs, history of education, school community

Abstract

The aim of this article is to understand school management through the memories of school managers in the municipalities of Selbach and Nova Boa Vista, located in the north of Rio Grande do Sul/RS, Brazil. It articulates School Management and History of Education in the theoretical-methodological framework, uses oral sources and debates the use of oral memories as an investigative concept. The researcher's effort to listen to the other provided the construction of an interactive work and enabled the development of a humanized production of knowledge. The history of German immigration and colonization in RS is in the genesis of the studied municipalities. The memories provided a vision of the school's daily life, its spaces and its times. They evidenced a history and experiences about school management, highlighting: school conceptions; relationship of managers with the city and the school community; concern and factors related to the quality of education; educational processes and daily difficulties.

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Author Biographies

Darciel Pasinato, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Pós-doutorado em Educação (UFSM), Doutorado em Educação (UNISINOS), Mestrado em Educação (UPF), Especialização em Supervisão Educacional (UPF), Especialização em Orientação Educacional (UPF) e Graduação em História (UPF).  

Angela Thums, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Membro do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Gestão Educacional/Escolar (PPGEe). Áreas de atuação: Políticas Educacionais e Gestão Educacional e Escolar. Coordenadora Educacional do Colégio Notre Dame Aparecida de Carazinho/RS.

Rosangela Fritsch, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

PhD em Educação pela Universidade do Porto (U. PORTO/PORTUGAL). Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Gestão Educacional/Escolar (PPGEe). Áreas de atuação: Trabalho, Formação Profissional, Gestão de Pessoas, Trajetórias Profissionais, Políticas Educacionais, Políticas de Currículo, Gestão Educacional e Escolar, Avaliação Educacional e Indicadores de Qualidade. Pesquisadora e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNISINOS.

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Published

2022-03-03

How to Cite

PASINATO, D.; THUMS, A.; FRITSCH, R. Memories of school managers in municipalities in the north of Rio Grande do Sul. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e27845, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.27845. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27845. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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