Recommendations of international organisms for latin america: school inclusion, sustainability and structural inequality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.27403

Keywords:

Educational policies, Latin America, Special education, Historical and Cultural Theory

Abstract

Recommendations of international organisms for Special Education and Inclusion in Latin America in the 21st century are discussed. Current paper is the product of an inter-institution, bibliographical and documental research on public policies for Special Education and Educational Inclusion in Latin America. The countries´ objective development conditions are surveyed through Historical and Cultural Theory and Historical Materialism since education depends on accumulated material, symbolical and cultural richness and of its distribution and benefits according to social classes. Methodology comprised analysis of streamline documents by international organisms for Latin America and supplemented by theoretical productions for debating the theme. Results show that since the year 2000 such organisms recommend that governments should promote inclusion and environmental preservation and education. Due to the great number of people involved, Special Education should not be discarded, particularly within the context of high growth in social and economic inequality in Latin America. In the third decade of the century, school and educational inclusion occurs in the midst of social inequality with high percentages, impairing more and more the development of psychism of the group concerned. Within such a context, there is a dire need in making a follow-up as to the manner deficiency-caused inequality and SEGs are dealt with by countries within their ordinary and extraordinary educational policies. The group´s effective participation is mandatory due to its ability to reflect on itself and world conditions and as a tool for the task.

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Author Biographies

Sonia Mari Shima Barroco, UEM

Psicóloga, com pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar
e do Desenvolvimento Humano (USP), doutorado em Educação Escolar
(UNESP/Araraquara) e mestrado em Educação (UEM). Professora Voluntária do
Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPI/UEM-PR) e Professora Visitante
Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGPSI/UNIR-RO – CAPES). 

Neide da Silveira Duarte de Matos , Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Psicologia - Programa de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá - PPI/UEM. Foi bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior-CAPES em Doutorado Sanduíche na Universidad de la Habana (UH), Habana-Cuba. Possui Mestrado em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação-PPGE/Unioeste. Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Integrante do Grupo de Pesquisa HISTEDOPR e GEPESPHC. Membro do GT Psicologia e Políticas Educacionais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia-ANPEPP e da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional - ABRAPEE. Atualmente atua como professora do Curso de Pedagogia - UNIOESTE/Cascavel. Foi Coordenadora Geral do Núcleo de Formação de Professores e Prática de Ensino - NUFOPE - UNIOESTE. Atuou como coordenadora responsável pela Educação Especial na Secretaria Municipal de Educação - Prefeitura de Cascavel - (PR). Tem experiência na área de Educação; professora da Educação Infantil e das séries iniciais do Ensino Fundamental; Coordenadora Pedagógica Escolar e também Direção Escolar. Durante os anos de 2008, 2009 e 2010 atuou no processo de formação de professores da Educação Especial e coordenadores pedagógicos da Rede Municipal de Ensino de Cascavel.

Gesilaine Mucio Ferreira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduada em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq). Docente do Departamento de Pedagogia, do Campus Regional de Cianorte UEM. Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá.

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Published

2023-05-08

How to Cite

BARROCO, S. M. S.; MATOS , N. da S. D. de; FERREIRA, G. M. Recommendations of international organisms for latin america: school inclusion, sustainability and structural inequality. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e27403, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.27403. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27403. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua