Teaching case: Let's Quintanear? The meeting between the children and the Poeta Passarinho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46.27232

Keywords:

Teaching cases, Literature with children, Teacher training

Abstract

This article presents the narrative in the form of teaching case about the reading practice of a teacher with elementary school children, based on Mário Quintana's poetics. The work undertaken considers the contribution of literature in the task of helping children to give a new meaning to the world through words, and, above all, enables the aesthetic and playful experience with language, promoting bonds of affection with reading. The objective is to provoke teachers to reflect on the teaching case that brings the possibility of a meaningful and challenging reading practice, in which the literary text is an ally of the teacher in the classroom. Adopted as an investigative and formative strategy, teaching cases and case methods present numerous possibilities, among them the formative potential for the professional development of teachers based on a narrative that highlights the powerful practice of a teacher, able to promote intense mediated experiences through spaces of sensitive listening and dialogues with the work of Mário Quintana. The teaching case concentrates possibilities of teaching and learning in the process of alterity and alternation by providing the reader of the narrative the chance to put him-herself in the role of protagonist and share the own practice in an ethos of belonging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adria Maria Ribeiro Rodrigues, Universidade Tiradentes (UNIT)

Doutoranda em Educação pela Universidade Tiradentes (UNIT). Mestrado em Educação (2009) pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Tem experiência em Educação e desenvolve pesquisa na área de formação de professores com ênfase em casos de ensino, alfabetização e letramento literário.

Isa Mara Colombo Scarlati Domingues, Universidade Federal de Jataí

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-Doutora pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UniRio). Professora Associada da Universidade Federal de Jataí (UFJ), vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Membro do grupo de pesquisa InvestigAção (UFR) e GPDFIRS (UNESP). Experiência em Educação e desenvolve pesquisa na área de Formação de Professores com ênfase em casos de ensino (abordagens narrativas), cotidiano escolar, alfabetização e literatura infantil.   

Simone Albuquerque da Rocha, UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDONÓPOLIS (UFR)

Doutora pela  (UNESP) Júlio de Mesquita Filho e Pós-Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora titular da Universidade Federal de Rondonópolis na Universidade, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Desenvolve pesquisa na área de formação de professores, abordando programas, projetos em políticas públicas educacionais investigando sobre identidade e profissionalidade docente em narrativas de formação, com ênfase na formação de professores iniciantes. É líder do Grupo de Pesquisa InvestigAção (UFR) do CNPq. Foi coordenadora do projeto do Observatório da Educação/CAPES/INEP/SECADI . É associada da Anped e da Anfope.
 

References

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004.

DOMINGUES, I. M. C. S. Desenvolvimento profissional de professoras alfabetizadoras em ambiente virtual de aprendizagem: contribuições de casos de ensino. 2013. 259 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.

MERSETH, K. K. (org.). Desafios reais do cotidiano escolar brasileiro: 22 dilemas vividos por diretores, coordenadores e professores em escolas de todo o Brasil. São Paulo: Instituto Península; Moderna, 2018.

MIZUKAMI, M. G. N. Casos de ensino e aprendizagem profissional da docência. In: ABRAMOWICZ, A.; MELLO, R. R. (org.). Educação: pesquisas e práticas. Campinas: Papirus, 2000. p. 139-161.

QUINTANA, M. Literatura comentada. São Paulo. Editora Nova Cultural Ltda, 1988.

QUINTANA, M. Poesia completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2005.

ROCHA, S. A. Casos de Ensino como possibilidade de reflexão sobre a docência na pós-graduação. Ensino em Re-vista, v. 19, n. 1, p. 159-166, jan./jun. 2012.

RODRIGUES, A. M. R. O Silêncio e a Transgressão: contribuições das narrativas de uma menina e de um menino com trajetórias marcadas pelo insucesso na leitura e na escrita. 2009. 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso,

Cuiabá, 2009.

SCARLATI DOMINGUES, I. M. C. Os Casos de Ensino como “Potenciais Reflexivos” no Desenvolvimento Profissional dos Professores da Escola Pública. 2008. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2008.

SHULMAN, J. H. Case methods as a bridge between standards and classroom practice. [S. l.: s. n.], 2002. Disponível em: www.ericsp.org/pages/digests/shulman.pdf. Acesso em: 5 out. 2002.

SHULMAN, J. H. (ed.). Case methods in teacher education. New York: Teachers College, 1992.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. Disponível em: http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf. Acesso em: 5 out. 2011. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Published

2021-06-11

How to Cite

RODRIGUES, A. M. R.; DOMINGUES, I. M. C. S.; ROCHA, S. A. da. Teaching case: Let’s Quintanear? The meeting between the children and the Poeta Passarinho. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e27232, 2021. DOI: 10.18593/r.v46.27232. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27232. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Casos de Ensino na pesquisa e na formação de professores

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.