Teaching case: Let's Quintanear? The meeting between the children and the Poeta Passarinho
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46.27232Keywords:
Teaching cases, Literature with children, Teacher trainingAbstract
This article presents the narrative in the form of teaching case about the reading practice of a teacher with elementary school children, based on Mário Quintana's poetics. The work undertaken considers the contribution of literature in the task of helping children to give a new meaning to the world through words, and, above all, enables the aesthetic and playful experience with language, promoting bonds of affection with reading. The objective is to provoke teachers to reflect on the teaching case that brings the possibility of a meaningful and challenging reading practice, in which the literary text is an ally of the teacher in the classroom. Adopted as an investigative and formative strategy, teaching cases and case methods present numerous possibilities, among them the formative potential for the professional development of teachers based on a narrative that highlights the powerful practice of a teacher, able to promote intense mediated experiences through spaces of sensitive listening and dialogues with the work of Mário Quintana. The teaching case concentrates possibilities of teaching and learning in the process of alterity and alternation by providing the reader of the narrative the chance to put him-herself in the role of protagonist and share the own practice in an ethos of belonging.
Downloads
References
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004.
DOMINGUES, I. M. C. S. Desenvolvimento profissional de professoras alfabetizadoras em ambiente virtual de aprendizagem: contribuições de casos de ensino. 2013. 259 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
MERSETH, K. K. (org.). Desafios reais do cotidiano escolar brasileiro: 22 dilemas vividos por diretores, coordenadores e professores em escolas de todo o Brasil. São Paulo: Instituto Península; Moderna, 2018.
MIZUKAMI, M. G. N. Casos de ensino e aprendizagem profissional da docência. In: ABRAMOWICZ, A.; MELLO, R. R. (org.). Educação: pesquisas e práticas. Campinas: Papirus, 2000. p. 139-161.
QUINTANA, M. Literatura comentada. São Paulo. Editora Nova Cultural Ltda, 1988.
QUINTANA, M. Poesia completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2005.
ROCHA, S. A. Casos de Ensino como possibilidade de reflexão sobre a docência na pós-graduação. Ensino em Re-vista, v. 19, n. 1, p. 159-166, jan./jun. 2012.
RODRIGUES, A. M. R. O Silêncio e a Transgressão: contribuições das narrativas de uma menina e de um menino com trajetórias marcadas pelo insucesso na leitura e na escrita. 2009. 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso,
Cuiabá, 2009.
SCARLATI DOMINGUES, I. M. C. Os Casos de Ensino como “Potenciais Reflexivos” no Desenvolvimento Profissional dos Professores da Escola Pública. 2008. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2008.
SHULMAN, J. H. Case methods as a bridge between standards and classroom practice. [S. l.: s. n.], 2002. Disponível em: www.ericsp.org/pages/digests/shulman.pdf. Acesso em: 5 out. 2002.
SHULMAN, J. H. (ed.). Case methods in teacher education. New York: Teachers College, 1992.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. Disponível em: http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf. Acesso em: 5 out. 2011. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Adria Maria Rodrigues, Isa Mara Colombo Scarlati Domingues, Simone Albuquerque da Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.