Museum experience in the district of Mazagão Velho-Amapá: visitation on movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46.26473

Keywords:

Mazagão Velho District, individual/collective memory, museum territoriality, cultural heritage, education for ethnic-racial relations

Abstract

In this article, the focus was on the district territory of Mazagão Velho, located in the municipality of Mazagão, state of Amapá, as an Afroamapaense museum space, in view of its historical and cultural relevance, as a stronghold of black men and black women who protect their cultural/religious heritage from erasure and oblivion, which resist time and conform the social geography of the community. The methodology used was guided by a theoretical-bibliographic study and based on semi-structured interviews, addressed to eight cultural guardians, four women and four men. One concluded that culture, memory and territoriality, in an educational and heritage perspective, signalize to be a community action and didactic-pedagogical strategic resource to safeguard the cultural heritage in/of the community.

 

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Author Biographies

Piedade Lino Videira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ

[1]Graduada em Educação Artística com Habilitação em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Amapá –UNIFAP. Psicopedagoga pela Faculdade de Macapá – FAMA. Mestre e Doutora em Educação Brasileira pelo Programa de Pós-graduação Stricto Sensu da Faculdade de Educação – FACED da Universidade Federal do Ceará –UFC.  Pós-Doutoramento na Faculdade de Educação/FACED - UFC, na linha de pesquisa: História e Memória da Educação (NHIME), sob a supervisão do Prof. Dr.  José Gerardo Vasconcelos. Líder do Grupo de Estudo, Pesquisa, Extensão e Intervenção em Corporeidade, Artes, Cultura e Relações Étnico- Raciais com Ênfase em Educação Quilombola – certificado pelo CNPq. E-mail: piedadevideira08@gmail.com

José Gerardo Vasconcelos, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará

Pós-doutor em História da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenador do Núcleo de História e Memória da Educação (NHIME).E-mail: gerardovasconcelos1964@gmail.com

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Published

2021-07-08

How to Cite

VIDEIRA, P. L.; VASCONCELOS, J. G. Museum experience in the district of Mazagão Velho-Amapá: visitation on movement. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e26473, 2021. DOI: 10.18593/r.v46.26473. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26473. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Epistemologias Negras e Processos Educativos