Deaf interpreters’ roles and its problematizing in regular schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.25154

Keywords:

Deaf interpreters, Regular Schools, Sign linguage

Abstract

As result of a doctoral dissertation research about Education, this article problematization focuses on the way of incorporation of deaf people’s work as interpreters in Regular Schools of João Pessoa, Paraíba, Brazil. The qualitative research was anchored on theorical Deaf Studies considering the Cultural Education Studies area, also developed with deaf professionals from seven public schools. The intreview analysis showed that deaf people did not have official formation in the area of translation/interpretation – their salaries were inappropriate even if some of them had a higher education, so they received high school salaries, and the central point was that the conditions of linguistic use of their work were questionable, considering that the translation /interpretation should be performed from oral to sign language and vice versa (intermodal translation).

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Author Biographies

Lucas Romário, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor Adjunto da Universidade Federal do Cariri (UFCA). Líder do Grupo de Pesquisas em Estudos Surdos e Estudos Culturais da Educação - SURDEC (UFCA/CNPq). Desenvolve atividades e projetos de ensino, pesquisa, extensão e cultura a partir dos seguintes temas: estudos surdos, pedagogia surda, trabalho pedagógico surdo, inclusão, educação bilíngue, acessibilidade, estudos culturais e currículo.

Ana Dorziat, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, com pós-doutorado pela Universidade de Lisboa/PT. Foi professora titular pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), onde atuou no período 2002-2019. Atualmente é professora visitante da Universidade Federal de Campina Grande-PB. É líder do Grupo de Pesquisa, intitulado "Alteridade e Inclusão", cadastrado no CNPq e certificado pela UFPB. Tem interesse nos temas: estudos surdos, políticas de inclusão e currículo.

References

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Published

2021-03-23

How to Cite

ROMÁRIO, L.; DORZIAT, A. Deaf interpreters’ roles and its problematizing in regular schools. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e25154, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.25154. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/25154. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua