Covid-19 and basic education: reflections about risks and space control in the return to presential lessons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.25047

Keywords:

Covid-19, Basic Education, Risk, Space control

Abstract

The pandemic of COVID-19 impacted the educational area, causing the suspension of presential classes as a way to prevent the spread of the disease in Brazil. In Basic Education, it caused difficulties that, at the beginning of the crisis, were mainly related to remote practices. However, with the arrival of the second semester of 2020, movements to return to presential classes began, making the risks and spatial control strategies for resuming school activities become central. The text presents a qualitative reflection about the risks related to returning to school and the ways to get around them that are proposed in documents prepared by the National Union of Municipal Education Directors, by the National Council of Education Secretaries and by the National Confederation of Education Workers. The reflections are based on questions related to the concept of risk and the practice of spatial control, addressed by theorists who circulate in the area of ​​Education and in other areas of knowledge. The documents operate with the measurement of various risks and elect those involving COVID-19 that are circumvented when compared to other Brazilian social problems. Social isolation emerges as a possible solution, but it must be understood as a collective practice that depends on everyone for its success.

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Author Biographies

Camilo Darsie, Universidade de Santa Cruz do Sul

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com Doutorado Sanduíche na Universidade de Minnesota (EUA). Graduado em Geografia, concluiu Pós-doutorado em Saúde Coletiva na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua como Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC. É vice-líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas, Inclusão e Produção de Sujeitos, da Unisc. Desenvolve pesquisas nas áreas de Educação, Saúde e Geografia.

Roberval Angelo Furtado, Prefeitura Municipal de Campo Grande/MS

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília, graduado em Pedagogia e pós-graduado em Gestão Educacional pela Universidade Católica Dom Bosco. Professor e especialista em educação do quadro efetivo da Prefeitura Municipal de Campo Grande/MS, tem experiência em currículo, formação de professores, legislação educacional, planos de educação e regime de colaboração.

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Published

2021-12-23

How to Cite

DARSIE, C.; FURTADO, R. A. . Covid-19 and basic education: reflections about risks and space control in the return to presential lessons. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e25047, 2021. DOI: 10.18593/r.v47.25047. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/25047. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua