Resources for the assessment of learning in higher education: digital possibilities
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.24926Keywords:
Competency assessment, Google Forms, Teaching practice with technologiesAbstract
The objective of the research is to reflect on the possibilities of Google Forms for the assessment of learning in higher education. This is a exploratory research, with application of a questionnaire to 189 teachers. The results point to: 1. The possibility of developing remote activities through the resource under study; 2. Varied types of question questions; 3. Application of the assessment in person or online; 4. Instant feedback; 5. Analysis of responses through spreadsheets or graphs; 6. Ease of downloading or archiving the drive; and 7. Possibility of discussing the results with students through the available reports. We concluded that Google Forms has different possibilities for evaluation in higher education, but we emphasize the need for preparation and development by teachers to work with this technology.
Downloads
References
ALMEIDA, M. C. S. P. Práxis docente: desafios e possibilidades para uma formação multicentrada na aprendizagem. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Educação Jesuítica) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
COLL, C. Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Aula de innovación educativa, v. 161, p. 34-39, 2007.
CRIAR fabulosos formulários. Google. Disponível em: https://www.google.com/intl/pt_br/forms/about/. Acesso em: 8 out. 2018.
FAVARIN, E. do A.; DA ROCHA, A. M. Gestão educacional inovadora: o professor na cultura digital. Regae-Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 4, n. 8, p. 59-78, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4718/471847065007.pdf. Acesso em: 25 mai. 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/2318133817610
FERREIRA, S. C.; MARASCHIN, C. Formação Docente, Políticas Cognitivas e Tecnologias Digitais. In: DIANA, J. B. Desenvolvendo e Agregando Valores na Educação a Distância. Ponta Grossa: Athena Editora, 2019. p. 14-25. Disponível em: shorturl.at/msvD9. Acesso em: 5 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.1951911092
FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de administração contemporânea, v. 5, p. 183-196, 2001. Edição Especial. Disponível em: shorturl.at/ouvy7. Acesso em: 5 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552001000500010
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008
GOERGEN, P. Educação & Sociedade e as políticas públicas em educação. Educação & Sociedade, v. 40, n. 1, p. 1-26, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302019215966
GOMES, M. A. de O. O Programa Mais Educação: uma proposta burguesa de educação integral. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, v. 5, n. 10, p. 131-148, 2018. Disponível em: shorturl.at/klqzK. Acesso em: 25 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2018.2839
HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; TREVISAN, A. L. Por uma cultura reconstrutiva dos sentidos das tecnologias na educação. Educação & Sociedade, v. 40, n. 4, p. 1-18, 2019. Disponível em: shorturl.at/jnwC8. Acesso em: 25 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302019218349
HOFFMANN, J. M. L. Avaliação mediadora: uma relação dialógica na construção do conhecimento. São Paulo: FDE, 1994.
KLEIN, T. R. M.; SCARPATTO, S. Avaliação escolar na educação básica. Maiêutica-Estudos Linguísticos, Literários e Formação Docente, v. 5, n. 1, 2017.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. São Paulo: Atlas, 2001.
LEFRANÇOIS, G. R. Teorias da aprendizagem. 5. ed. São Paulo: GENGAGE Learninng, 2008.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Editora Cortez, 2013.
LUCKESI, C. C. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem. Revista Pátio, v. 12, p. 6-11, 2000. Disponível em: http://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/2511.pdf. Acesso em: 16 jan. 2020.
MARINHO-ARAUJO, C. M.; RABELO, M. L. Avaliação educacional: a abordagem por competências. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 20, n. 2, p. 443-466, 2015. Disponível em: shorturl.at/CIOQ1. Acesso em: 15 mar. 2020.
MARTINS, O. B.; MASCHIO, E. C. F. As tecnologias digitais na escola e a formação docente: representações, apropriações e práticas. Actualidades Investigativas en Educación, v. 14, n. 3, p. 479-301, 2014.
MOGNON, M. Google libera recursos de educação para ajudar professores e alunos durante a pandemia. Mundo Conectado, 2020. Disponível em: https://mundoconectado.com.br/noticias/v/13106/google-libera-recursos-de-educao-para-ajudar-professores-e-alunos-durante-a-pandemia. Acesso em: 30 jun. 2020.
PAUL, P. de L. Comparação crítica dos aplicativos Microsoft Excel e Google formulários, na execução de uma pesquisa com alunos de curso técnico. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação na Cultura Digital) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/168802. Acesso em: 10 fev. 2020.
QUADROS DA SILVA, L. de; FOSSATTI, P.; JUNG, H. S. Metodologias ativas: a Google For Education como ferramenta disruptiva para o ensino e aprendizagem. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, v. 10, n. 18, 2018. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/880. Acesso em: 12 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.29327/3860.10.18-8
QUADROS DA SILVA, L. de. Novas metodologias na gestão acadêmica universitária: um estudo de caso na Unilasalle Canoas. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade La Salle, Canoas, 2019. Disponível em: http://repositorio.unilasalle.edu.br/bitstream/11690/1192/3/lqsilva.pdf. Acesso em: 5 jan. 2020.
REACT. Transformação digital no ensino: 5 tutoriais com ferramentas gratuitas para acelerar sua IE na pandemia. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https://react.ag/transformacao-digital-no-ensino/. Acesso em: 12 mar. 2020.
ROCHA, J. D. T.; NOGUEIRA, C. da R. M. Formação docente: uso das tecnologias como ferramentas de interatividade no processo de ensino. Revista Observatório, v. 5, n. 6, p. 578-596, 2019. Disponível em: shorturl.at/aiALR. Acesso em: 12 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p578
SANTOS, V. S. dos. Como criar provas utilizando o Google Forms. Brasil Escola, [202-]. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/trabalho-docente/como-criar-provas-utilizando-o-google-forms.htm. Acesso em: 12 fev. 2020.
SILVA, K. N. P.; RAMOS, M. O ensino médio integrado no contexto da avaliação por resultados. Educação & Sociedade, v. 39, n. 144, p. 567-583, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v39n144/1678-4626-es-es0101-73302018186794.pdf. Acesso em: 3 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302018186794
VEGRO, T. C. et al. Cultura organizacional de um hospital privado. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 37, n. 2, 2016. Disponível em: https://goo.gl/qFa5ny. Acesso em: 27 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2016.02.49776
ZARIFIAN, P. Objectif compétence: mythe, construction ou realité. Paris: Liaisons, 1999.
ZEFERINO, A. M. B.; PASSERI, S. M. R. R. Avaliação da aprendizagem do estudante. Cadernos da ABEM, v. 3, n. 4, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.