Digital portfolios design as human history comprehension technique

Authors

  • Roselene Moreira Gomes Pommer Universidade Federal de Santa Maria https://orcid.org/0000-0001-9380-7003
  • Sebastian Martins Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46.24896

Keywords:

education, history, technique and technology, portfolios

Abstract

Given the challenges that the so-called Information and Communication Technologies (ICT) have presented for education in general, what has been the role of historical knowledge for the training of young workers? The thoughts on this issue are presented by this work through the analysis of a pedagogical action developed with students of integrated technical courses of the Industrial Technical College of Santa Maria (CTISM). This has resulted in the design of a digital portfolio containing approaches on technical achievements produced by social groups during the historical period commonly identified as modernity. The method used to discuss on the activity was the descriptive-analytic that can point out as reasons for understanding the formalized problem and, from there, indicate the possibilities of overcoming it. The theoretical approach chosen for the analysis was presented by Pinto (2005) for whom man, being a technical animal, is produced in the measure of his technical actions. Thus, the relevance of reflection lies in the possibility of pedagogical activity to contribute to the understanding of the technique as a product of human groups' social history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roselene Moreira Gomes Pommer, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em História pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), Mestre em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2002) e Doutora em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008). Docente da Universidade Federal de Santa Maria, atuando no Colégio Técnico Industrial - CTISM e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - Mestrado Acadêmico em Educação Profissional e Tecnológica. Tem experiência na área de História e Ensino da História, com ênfase em História Latino-Americana, principalmente nas seguintes temáticas: identidade e memória; ações culturais e processo reducional jesuítico-guarani; Ensino da História em Cursos Técnicos Integrados e Mundos do Trabalho.

Sebastian Martins, Universidade Federal de Santa Maria

Graduação em Engenharia Elétrica; Mestrado em Engenharia Elétrica; Doutorando em Engenharia Elétrica no Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica (PPGEE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Bolsista CAPES.

 

References

ANASTASIOU, L. G.; ALVES, L. P. Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVlLLE, 2009.

ARQUITETURA do Sec. XIX. Cyber Informações, [20-?]. Disponível em: https://sites.google.com/view/sec-xix--arquitetura/p%C3%A1gina-inicial. Acesso em:

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 6, de 20 de setembro de 2013. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, DF: MEC, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 7 jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

GABRIEL, C. T.; LIMA, T. P. P. de. Currículo de história e agência docente: possibilidades de articulação nos anos iniciais do ensino fundamental. Roteiro, v. 46, p. e23857, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i0.23857. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23857. Acesso em: 4 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23857

GERMINARI, G. D.; URBAN, A. C. Educação histórica e a contribuição para a formação de professores: experiências de pesquisa. Roteiro, v. 45, p. 1-22, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.22375. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22375. Acesso em: 4 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.22375

GOMES, M. J. Portfólios digitais: revisitando os princípios e renovando as práticas. In: COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 7., 2006. Anais [...] 2006. Disponível em: http://eportefolio.ese.ipsantarem.pt/eportefolio/images/stories/materiais/artigos/doc2.pdf. Acesso em: 6 jan. 2020.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. Juventudes, tecnologias e educação: contextos emergentes. Roteiro, v. 45, p. 1-24, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21363. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21363. Acesso em: 4 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21363

HERNÁNDEZ, F. Cultura visual: mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

IMPRENSA e difusão da escrita e da leitura. Portfólio de História, [20-?]. Disponível em: https://sites.google.com/view/portiflio-de-histria/p%C3%A1gina-inicial?authuser=0. Acesso em: 4 maio 2021.

O ILUMINISMO e as novas concepções sobre o espaço sideral: a astronomia. Astronomia, [20-?]. Disponível em: https://sites.google.com/view/astronomia-by-egirls-tristes. Acesso em: 7 jan. 2020.

PINTO, A. V. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 1.

RODRIGUES, E. F. Tecnologia, inovação e ensino de história: o ensino híbrido e suas possibilidades. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/4604. Acesso em: 9 jan. 2020.

Published

2021-06-10

How to Cite

POMMER, R. M. G.; MARTINS, S. Digital portfolios design as human history comprehension technique. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e24896, 2021. DOI: 10.18593/r.v46.24896. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24896. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua