Digital portfolios design as human history comprehension technique
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46.24896Keywords:
education, history, technique and technology, portfoliosAbstract
Given the challenges that the so-called Information and Communication Technologies (ICT) have presented for education in general, what has been the role of historical knowledge for the training of young workers? The thoughts on this issue are presented by this work through the analysis of a pedagogical action developed with students of integrated technical courses of the Industrial Technical College of Santa Maria (CTISM). This has resulted in the design of a digital portfolio containing approaches on technical achievements produced by social groups during the historical period commonly identified as modernity. The method used to discuss on the activity was the descriptive-analytic that can point out as reasons for understanding the formalized problem and, from there, indicate the possibilities of overcoming it. The theoretical approach chosen for the analysis was presented by Pinto (2005) for whom man, being a technical animal, is produced in the measure of his technical actions. Thus, the relevance of reflection lies in the possibility of pedagogical activity to contribute to the understanding of the technique as a product of human groups' social history.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G.; ALVES, L. P. Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVlLLE, 2009.
ARQUITETURA do Sec. XIX. Cyber Informações, [20-?]. Disponível em: https://sites.google.com/view/sec-xix--arquitetura/p%C3%A1gina-inicial. Acesso em:
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 6, de 20 de setembro de 2013. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, DF: MEC, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 7 jan. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
GABRIEL, C. T.; LIMA, T. P. P. de. Currículo de história e agência docente: possibilidades de articulação nos anos iniciais do ensino fundamental. Roteiro, v. 46, p. e23857, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i0.23857. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23857. Acesso em: 4 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23857
GERMINARI, G. D.; URBAN, A. C. Educação histórica e a contribuição para a formação de professores: experiências de pesquisa. Roteiro, v. 45, p. 1-22, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.22375. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22375. Acesso em: 4 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.22375
GOMES, M. J. Portfólios digitais: revisitando os princípios e renovando as práticas. In: COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 7., 2006. Anais [...] 2006. Disponível em: http://eportefolio.ese.ipsantarem.pt/eportefolio/images/stories/materiais/artigos/doc2.pdf. Acesso em: 6 jan. 2020.
HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. Juventudes, tecnologias e educação: contextos emergentes. Roteiro, v. 45, p. 1-24, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21363. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21363. Acesso em: 4 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21363
HERNÁNDEZ, F. Cultura visual: mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.
IMPRENSA e difusão da escrita e da leitura. Portfólio de História, [20-?]. Disponível em: https://sites.google.com/view/portiflio-de-histria/p%C3%A1gina-inicial?authuser=0. Acesso em: 4 maio 2021.
O ILUMINISMO e as novas concepções sobre o espaço sideral: a astronomia. Astronomia, [20-?]. Disponível em: https://sites.google.com/view/astronomia-by-egirls-tristes. Acesso em: 7 jan. 2020.
PINTO, A. V. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 1.
RODRIGUES, E. F. Tecnologia, inovação e ensino de história: o ensino híbrido e suas possibilidades. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/4604. Acesso em: 9 jan. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Roselene Moreira Gomes Pommer, Sebastian Martins
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.