Higher education: the development of the capabilities and the humanization process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.24766

Keywords:

Higher Education, Capabilities, Martha Nussbaum, Humanization

Abstract

The text aims to discuss the challenges of Higher Education in the sense of promoting a human formation that preserves democratic and citizenship principles. It presents a reflexive, reconstructive-critical-hermeneutic analysis, with a bibliographic character, from the thought of Martha Nussbaum, in relation to the development of the capabilities, in connection with other authors linked to the theme of higher education and humanization processes. It is understood that human capabilities are essential elements for the realization of the human development in the context of the higher education, in addition to emphasizing the importance of an university and a school curriculum that includes a more sensitive and humanized formation.

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Author Biographies

Lidiane Limana Puiati Pagliarin, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Mestre em Educação e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora efetiva da Universidade Federal da Fronteira Sul, campus Erechim/RS. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (GEPES/UPF). E-mail: lidianepuiatipagliarin@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5390-5167

 

Patricia Carlesso Marcelino, Universidade de Passo Fundo

Doutora e Mestre em Educação pelo PPGEdu da Universidade de Passo Fundo-RS;  Especialista em Docência na Saúde (UFRGS); Especialista em atividade Física e Qualidade de Vida(UPF); Licenciada Plena em Educação Física (UPF). Docente Universitária, Terapeuta Corporal & Personal Wellness. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior (GEPES/UPF) e Grupo de Pesquisa Teoria e Prática Pedagógica (UPF). Contato: patriciacarlessowellness@gmail.com. Orcid: http://orcid.org/0000-0002-9084-1182

Rosana Cristina Kohls, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação pelo PPGEdu da Universidade de Passo Fundo - RS - UPF (2019); Mestre em Educação pela Universidade do Contestado – UnC / UNICAMP (2001); Licenciada em Estudos Sociais pela UNIVALI/RS (1986); Licenciada em   Pedagogia pela Universidade do Contestado- UnC (2016); Licenciada em Geografia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina  - UNOESC (1996). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior (GEPES/UPF) e Núcleo de Pesquisa em Filosofia e Educação (NUPEFE/UPF). Contato: rosanacrisk@gmail.com.  Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3912-0133.

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Published

2021-03-08

How to Cite

PAGLIARIN, L. L. P.; MARCELINO, P. C.; KOHLS, R. C. Higher education: the development of the capabilities and the humanization process. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e24766, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.24766. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24766. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua