For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking

Authors

  • Sirley Lizott Tedeschi Universidade Estadual de Mato Grosso Do Sul
  • Losandro Antônio Tedeschi Universidade Federal da Grande Dourados-UFGD https://orcid.org/0000-0002-7454-8349

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i.24344

Keywords:

Curriculum, Nietzsche, Perspectivism

Abstract

This article is the result of bibliographic research and aims to analyze and discuss Nietzsche's perspectivist philosophy in order to show the implications for the field of education and curriculum. Based on the writings of Nietzsche and authors who have a dialogue with the Nietzschian work, we propose to show, at first, that the German philosopher goes beyond the assumptions of modernity and inaugurates a new dimension of philosophy by establishing perspectivism as a method of thought. In a second moment, we show how Nietzschean perspectivism potentiates ways of thinking about education and curriculum that excel, no longer for unity and identity - metaphysical categories -, but for multiplicity and difference, since it does not resort to essentialisms and universalisms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sirley Lizott Tedeschi, Universidade Estadual de Mato Grosso Do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco - UCDB; Mestre em Filosofia Pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS; docente da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS.

Losandro Antônio Tedeschi, Universidade Federal da Grande Dourados-UFGD

Doutor em Historia Latino - Americana pela UNISINOS.

Professor na UFGD, graduação e pós-graduação.

Coordenador da Catedra UNESCO "Gênero, diversidade Cultural e Fronteiras"

References

AZEREDO, V. D. Nietzsche e a modernidade: ponto de virada. Cadernos Nietzsche, v. 27, 2010, p. 143-168.

CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2004.

CORAZZA, S. Que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

CORAZZA, S.; TADEU, T. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

CRAGNOLINI, M. Estranhos ensinamentos: Nietzsche-Deleuze. Educação e Sociedade. v. 26, n. 93, p. 1161-1166, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400004

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 1997. v. 5.

DELEUZE, G. Nietzsche e a filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 15. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2000.

FOUCAULT, M. Nietzsche, Freud, Marx. São Paulo: Princípio Editora, 1997.

HERMANN, N. Nietzsche: uma provocação para a filosofia da educação. In: GHIRALDELLI, P. (org.). O que é Filosofia da Educação? Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 139-156.

LAROSSA, J. Nietzsche e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MACHADO, R. Nietzsche e a verdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2002.

MARTON, S. Extravagâncias: ensaios sobre a filosofia de Nietzsche. São Paulo: Discurso Editorial e Editora UNIJUÍ, 2000.

MARTON, S. Nietzsche: a transvaloração dos valores. São Paulo: Editora Moderna, 1993.

MARTON, S. Nietzsche: filósofo da suspeita. Rio de Janeiro: Casa da palavra, 2010.

MORA, J. F. Dicionário de Filosofia. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1991.

NIETZSCHE. F. Além do bem e do mal. São Paulo: Companhia de Bolso, 2013.

NIETZSCHE, F. Crepúsculo dos ídolos ou a filosofia a golpes de martelo. Curitiba: Hemus, 2001.

NIETZSCHE, F. Genealogia da Moral. São Paulo: Companhia das letras, 1998.

NIETZSCHE, F. Samtliche Werke, Kritische Studienausgabe. In: MARQUES, A. Sujeito e perspectivismo: Seleção de textos de Nietzsche sobre teoria de conhecimento. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1989.

NIETZSCHE, F. Sobre verdade e mentira no sentido extramoral. In: MARTON, S. Nietzsche: a transvaloração dos valores. São Paulo: Moderna, 1993. p. 80-81.

OUBIÑA, D. Celebração da revolta: a poesia selvagem de Jean Vigo. In: LARROSA, J. (org.). Elogio da Escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. p. 273-283.

PARAÍSO, M. Um Currículo entre formas e forças. Educação, v. 38, n. 1, p. 49-58, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18443

PETERS, M. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença: uma introdução. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SILVA, T. T. O adeus as metanarrativas educacionais. In: SILVA, T. T. (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 249-260.

Published

2020-11-19

How to Cite

TEDESCHI, S. L.; TEDESCHI, L. A. For a perspective curriculum: a Nietzschian provoking. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–22, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i.24344. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24344. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua