Formación continua de pedagogos escolares: el significado de grupo y la comunicación en la práctica pedagógica
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.24333Keywords:
Continuing education, Pedagogue School, Group, CommunicationAbstract
Considering that the pedagogue is the professional who articulates communication and coordinates the groups involved in the process of teaching and learning at school, this article aims to identify the articulation that the pedagogues established between the information received during the continuing education, the experiences reflections on communication and group and the practice already developed in the school space. This qualitative research presents the description of an experience of continuing education with pedagogues and interprets the phenomena in the light of hermeneutic phenomenology. For the description and interpretation of the data we used the conversation wheel of two meetings of Continuing Education and a task to be performed at school. The results indicate that the research participants, for not working most of the time from the perspective of observation and listening, also because they are not supported by the knowledge that the school should be understood as a group, through a dynamic process, which is impossible not to communicate, end up reading the school dynamics and its phenomena in a simplistic way.
Downloads
References
ÁVILA, L. A. As tensões entre a individualidade e a grupalidade. Revista da SPAGESP, v. 11, n. 2, p. 4-9, 2010.
BARBOSA, L. M. S. Psicopedagogia no âmbito grupal. Operatividade – um instrumento para o desenvolvimento em grupos de aprendizagem. In: ZENÍCOLA, A. M.; BARBOSA, L. M. S.; CARLBERG, S. Psicopedagogia: saberes/olhares/fazeres. São José dos Campos: Pulso, 2007. p. 127-167.
CAMPOS, E. F. E. Os desafios da coordenação pedagógica: partilhando responsabilidades. In: FRANCO, M. A. S.; CAMPOS, E. F. E. (org.). A coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos: Editora Universitária Leopoldianum, 2016. p. 125-139.
COLTRO, A. A fenomenologia: um enfoque metodológico para além da modernidade. Caderno de Pesquisas em Administração, v. 1, n. 11, 1.º trim., 2000.
CUNHA, N. de B.; BORUCHOVITCH, E. Percepção e conhecimento de futuros professores sobre seus processos de aprendizagem. Pro-posições, v. 27, n. 3, p. 31-56, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0008
FERNANDES, A. A mulher escondida na professora. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
PICHON-RIVIÉRE, E. O processo grupal. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
POOLI, J. P.; FERREIRA, V. M. R. Pedagogos construindo suas identidades: entre a descrição e escolhas. Educar em Revista, n. 1, p. 19-37, jun. 2017. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50166
PORTILHO, E. et al. A instituição que aprende sob o olhar da Psicopedagogia. Rio de Janeiro: Wak, 2018.
SAMPAIO, J. et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiência com jovens no sertão Pernambucano. Interface, Botucatu, v. 18, suppl. 2, p. 1299-1312, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0264
VISCA. J. Clínica psicopedagógica: epistemologia convergente. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
WATZLAWICK, P.; BEAVIN, J. H.; JACKSON, D. Pragmática da comunicação humana. São Paulo: Cultrix, 1999.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.