Curriculum: lessons from the past in BNCC times
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.24187Keywords:
Prescribed curriculum, Curriculum in action, Policy cycle approach, Curriculum implementationAbstract
This article focuses on a research carried out in 2012 on the implementation of a curricular proposal called Curricular Propositions, in Belo Horizonte municipal schools and has a double objective. The first one is to understand the factors that led to the proposal of a new curriculum, as well as its elaboration process and its implementation in schools. The other objective is to enable a reflection on the National Curriculum Common Core (Base Nacional Comum Curricular – BNCC), based on this past experience. The research approach was an ethnographic case study in which participant observation was used, as well as documentary analysis and semi-structured interviews as data collection instruments, which were analyzed using content analysis resources. The investigation was carried out in a school where the practices of teachers and the management group were observed and teachers of the literacy cycle were interviewed. Based on the policy cycle approach formulated by Ball and collaborators, the work shows the contexts in which this curriculum policy emerged and developed, with emphasis on the practical realization of the curriculum. It also analyzes the tensions and forms of control in the process of recontextualizing the written curriculum in everyday school life. Finally, it points out the lessons that can be drawn from this experience to think about the BNCC, indicating problems that a national curriculum and the concepts that underlie it can bring to teaching practice and the students life.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em Pesquisa e Avaliação Educacional. Brasília, DF: Líber Livro Editora, 2005. 70 p. (Série Pesquisa, v. 13).
APPLE, M. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. da (org.). Currículo, Cultura e Sociedade. 9. ed. Tradução: Maria Aparecida Baptista. São Paulo: Cortez, 2005. p. 59-91.
BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. How schools do policy: policy enactments in secondary schools. London: Routledge; Taylor and Francis Group, 2012. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203153185
BALL, S. J. Educational reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994. 164 p.
BALL, S. J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.
BELO HORIZONTE. Secretaria Municipal de Educação. Avalia BH: Rede Municipal de Educação. Belo Horizonte: [s. n.], 2012. 136 p.
BELO HORIZONTE. Secretaria Municipal de Educação. Desafios da formação: proposições curriculares para o Ensino Fundamental. Textos introdutórios. Belo Horizonte: [s. n.], 2009. 53 p.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação: uma Introdução à teoria e aos métodos. Tradução: Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Batista. Porto: Porto Editora, 1994. 336 p.
BOWE, R.; BALL, S.; GOLD, A. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992. 192 p.
COELHO, M. I. M. Vinte anos de avaliação da educação Básica no Brasil: aprendizagens e desafios. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 59, abr./jun. 2008. p. 229-258. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362008000200005
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
DALBEN, A. I. L. de F.; BATISTA, J. R. Avaliação da implementação do projeto político-pedagógico Escola Plural. Belo Horizonte: UFMG/FAE/GAME, 2000. 141 p.
FELDFEBER, M. La regulación de la formación y el trabajo docente: un análisis critico de la “agenda educative” en América Latina. Educação & Sociedade, v. 28, n. 99, p. 444-465, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000200008
GOODSON, I. Currículo: teoria e história. Tradução: Attílio Brunetta. 11 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
HYPÓLITO, A. M.; VIEIRA; J. S.; PIZZI, L. C. V. Reestruturação Curricular e auto-intensificação do trabalho docente. Currículo sem Fronteiras, v. 9, n. 2, p. 100-112, jul./dez. 2009. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol9iss2articles/hypolito-vieira-pizzi.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
LOPES, A. C. Relações macro-micro na pesquisa em currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, p. 619-635, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n129/a0636129.pdf. Acesso em: 15 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742006000300006
MACEDO, E. Currículo: política, cultura e poder. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 98-113, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss2articles/macedo.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v27n94/a03v27n94.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003
OLIVEIRA, D. A. As reformas educacionais e suas repercussões sobre o trabalho docente. In: OLIVEIRA, D. A. (org.) Reformas educacionais na América Latina e os trabalhadores docentes. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 13-35.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani F. da R. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000. 352 p.
SANTOS, L. L. A avaliação em debate. In: BAUER, A.; GATTI, B. A. (org.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: implicações nas redes de ensino, no currículo e na formação de professores. 1. ed. Florianópolis: Fundação Carlos Chagas/Ed. Insular, 2013. v. 2, p. 229-245.
SILVA, T. T. Currículo e Identidade social: territórios contestados. In: SILVA, T. T. (org.). Alienígenas na sala de aula. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 190-207. (Coleção Estudos Culturais em Educação).
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. 154 p.
![](https://periodicos.unoesc.edu.br/public/journals/14/submission_24187_19641_coverImage_pt_BR.jpg)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luciola Santos, LEANDRA MARTINS DE OLIVEIRA
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.