Federalism and the municipalization policies: a study about the basic education in Xaxim (SC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.24172

Keywords:

Cooperation federalism, Education policies, Basic education, Municipalization, Xaxim

Abstract

The following article presents the results of a research conducted between 2017 and 2019 which is main goal was to analyze the development of the municipalization policies of the basic education in the last thirty years (1988-2018). In addition to the policies in a national and state level, it was decided to make a study on a specific federate unit. The study was made in the city of Xaxim, located in the West region of the state of Santa Catarina, with an estimated population of 28.424 inhabitants. The research was made through a broad bibliographic review, documental analysis and the systematization and analysis of primary and secondary data of the city and of the city´s basic education system available on different data basis. The study showed that starting from the Federal Constitution of 1988, the federal government and the state of Santa Catarina implemented, progressively, a series of duty decentralizing policies to the counties. In view of this set of policies, the city of Xaxim implemented a series of actions that expanded its municipal network of education. In 2018, the municipal network accounted for 77% of the primary education enrollments and 72% of all basic education ones. It also responded for 98% of the daycare enrollments; 97% of pre-school; 70% of special exclusive education and 62% of those of youth and adult education. The city does not offer high school. The study also showed that the private network only responds for 3% of the basic education enrollments.

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Author Biographies

Joviles Vitório Trevisol, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Pós-Doutor em Sociologia pelo Centro de Estudos Sociais, da Faculdade de Economia, da Universidade de Coimbra (2006). Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (2000). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995). Pró-Reitor de Pesquisa e Pós-Graduação da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS - 2010-2019). Docente pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul. Tem desenvolvido pesquisas nas seguintes áreas: transformações do Estado contemporâneo; Estado e políticas públicas; políticas educacionais, com ênfase na educação superior. Presidente do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Pesquisa e Pós-Graduação (FOPROP - Gestões 2016-2017 e 2017-2018). Membro titular do Conselho Superior da CAPES (CS-CAPES 2016-2018), do Conselho Técnico-Científico da CAPES (CTC/CAPES 2016-2018), da Comissão de Acompanhamento do Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG 2017-2018), do Conselho de Administração do Centro de Gestão e Estudos Estratégicos (CGEE 2016-2018) e do Conselho da Fundação de Amparo à Pesquisa de Santa Catarina (FAPESC 2012-2019). Membro do Fórum Estadual de Educação (FEE/SC 2012-2019). 

Paulo Roberto da Silva Silva, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul. Licenciado em História pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó. 

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Published

2021-09-08

How to Cite

TREVISOL, J. V.; SILVA, P. R. da S. Federalism and the municipalization policies: a study about the basic education in Xaxim (SC). Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e24172, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.24172. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24172. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua