Continuing training of literacy teachers: relationships with literacy and lettering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i0.24025

Keywords:

Continuing Education, Literacy, Literacy teachers

Abstract

Continuing education, theme of this dissertation, is a constant process, and it is important that it promotes autonomy and criticality of literacy teachers, in addition to providing the opportunity to search for necessary instruments in the process of students’ literacy. Reading and writing promote on human beings the capacity to act according to their norms and concepts and generate the necessary conditions to achieve higher levels of learning. The general objective of the research was to analyze the conception of literacy teachers about alphabetization from the perspective of literacy. With a qualitative approach, the data were collected through a nine closed questions questionnaire, with thirty career teachers with experience in 1st and/or 2nd grade classes of the municipal school system from Lages, SC. In the second stage of the empirical research, the teachers were selected according to the inclusion criteria for the semi-structured interview. After the research, it was possible to verify, according to the teachers' perception, that the 1st and 2nd grade classes need a differentiated approach, taking into account the importance of literacy for the students. They emphasize the urgency of literacy practices that promote, with students, possibilities for advances in knowledge and transformation of the social reality in which they live. Thus, it is essential that the continuing education of literacy teachers gives them the opportunity to deepen the issues inherent in this process and to take into account practices and educational requirements in the development of the curriculum contents of Basic Education.

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Author Biographies

Leticia Arruda, UNIPLAC

Mestra em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense UNIPLAC (2019). Integrante do grupo de pesquisa Núcleo em Educação Básica (NUPEB). Possui especialização em gestão e práticas psicopedagógicas pelo Centro Universitário UNIFACVEST (2010), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário UNIFACVEST (2009). Atualmente é servidora pública - Secretaria Municipal da Educação de Lages. Tem experiência na área de alfabetização, atuando principalmente nos seguintes temas: formação continuada, alfabetização e letramento, políticas públicas, professoras alfabetizadoras.

Maria Selma Grosch, UNIPLAC

Licenciada em Pedagogia - Supervisão Escolar pela FAFI (PR) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Palmas (1992), Especialista em Psicologia Educacional pela UNIVALI (SC) - Universidade do Vale do Itajaí (1993) Mestre em Educação pela FURB(SC) - Universidade Regional de Blumenau (1998) e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação UFSC- Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Pós-Doutorado no PPGEd da UNOESC, sob a supervisão da Profa. Dra. Leda Scheibe (USC). Atuação profissional:Professora aposentada do Centro de Ciências da Educação da FURB. Atualmente é professora titular no PPGE- Programa de Pós Graduação em Educação da UNIPLAC- Universidade do Planalto Catarinense em Lages(SC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação Continuada de Professoras/es, Políticas de Formação de Professoras/es; Políticas de Alfabetização e Letramento; Fundamentos Epistemológicos da Didática Geral; Didática do Ensino Superior. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Básica (NUPEB) da UNIPLAC.

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Published

2020-08-28

How to Cite

ARRUDA, L.; GROSCH, M. S. Continuing training of literacy teachers: relationships with literacy and lettering . Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–28, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i0.24025. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24025. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua