BNCC and the Curriculum of Childhood Education and Fundamental Education in Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.23976

Keywords:

Curricular Implementation, Sergipe, Brazil, Narratives, Analysis of documents, National Curriculum Common Core

Abstract

The implementation of the National Curriculum Common Core (BNCC) underway in the Brazilian Basic Education system has specific regional characteristics, which depend on political options and management strategies assumed by the various institutions directly or indirectly involved with the process. In this sense, the present work aims to present a survey and an analysis of documents and narratives produced by institutions and their agents linked to the process of implementation of the BNCC in the state of Sergipe, comprising especially the State Department of Education, the Municipal Department of Education of Aracaju and the Federal University of Sergipe. The investigation is based, therefore, on documentary research and the presentation of narratives that express experiences and issue opinions on the object of study contemplated. Thus, through the methodological approach of document and narrative analysis, a general picture of the most important aspects observed at that time about curricular issues in the educational system of this state is presented. Early childhood education and elementary education were prioritized, since the Sergipe Curriculum focused on these stages of Basic Education in its various modalities is currently approved by the State Education Council and approved by local political bodies. The research shows how documents and narratives produced on the curriculum are formed from the clash between centralized proposals, such as the case of BNCC and the necessary solution for the formulation of public policies aimed at overcoming regional and contingent difficulties in Basic Education.

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Author Biography

Paulo Marchelli, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Licenciado em Filosofia pela Universidade de São Paulo, é mestre e doutor em Educação pela mesma instituição, com pós-doutorado pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Sua área de especialização é Filosofia da Educação, tendo se especializado na Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular, com foco na Formação de Professores. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Sergipe, atuando no curso de Licenciatura em Pedagogia do Campus Professor Alberto Carvalho e no Programa de Pós-graduação em Educação do Campus Professor José Aloísio de Campos. É membro dos seguintes Grupos de Pesquisa do CNPq: Grupo de Pesquisa Clínica da Atividade e Trabalho Docente e Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação (FOPTIC). Publica artigos em revistas especializadas que remetem aos resultados das suas investigações recentes. Além disso, em seus trabalhos anteriores podem ser encontradas diversas abordagens interdisciplinares circunscritas ao campo das Ciências Humanas e da Filosofia.

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Published

2021-03-05

How to Cite

MARCHELLI, P. BNCC and the Curriculum of Childhood Education and Fundamental Education in Sergipe. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23976, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.23976. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23976. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas