Portuguese language teaching in Brazil: from curricular proposals and parameters to the National Common Curricular Basis
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.23935Keywords:
National Common Curricular Basis, Neoliberalism, Discourse AnalysisAbstract
This work aims to characterize the political-ideological conditions on which the official curricular propositions for Portuguese teaching in basic schooling were produced. The analysis, referenced in a French discursive perspective, shows the historical rupture that was established at that moment, in relation to the curricular policies proposed in the country in previous periods. In the production conditions that were established, and in the way they were established, at the National Common Curricular Basis, the learning process was subjected to principles of recognition of values and control of behaviors, in opposition to the conception of active and / or cooperative subjects that characterizes the formative projects in curricular proposals for Portuguese teaching produced in the last decades of the twentieth century in Brazil.
Downloads
References
ANTUNES, R.; POCHMANN, M. A desconstrução do trabalho e a explosão do desemprego estrutural e da pobreza no Brasil. In: CIMADAMORE, A. D.; CATTANI, A. D. (org.). Produção de pobreza e desigualdade na América Latina. Porto Alegre: Tomo Editorial; Buenos Aires: CLACSO, 2007. p. 195-209.
APARÍCIO, A. S. M. As propostas de inovação do ensino de gramática em textos oficiais. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIN, 6., 2009, João Pessoa. Anais [...] João Pessoa, 2009. p. 331-339.
BASTOS, P. P. Z. A economia política do novo-desenvolvimentismo e do social desenvolvimentismo. Economia e sociedade, v. 21, p. 779-810, dez. 2012. Edição Especial. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182012000400004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-06182012000400004
BENTES, I. Redes colaborativas e precariado produtivo. Periferia, v. 1, n. 1, p. 53-61, jan./jun. 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/3418/2344. Acesso em: 8 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2009.3418
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 set. 2019.
BRASIL. Constituição. República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental.
Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília, DF: MEC, 1998.
BUNZEN, C. A fabricação da disciplina escolar Português. Revista Diálogo Educacional, v. 11, n. 34, p. 885-911, jul. 2011. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4513. Acesso em: 23 fev. 2018. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v11i34.4513
CARDOSO JÚNIOR, J. C. Crise e desregulação do trabalho no Brasil. Tempo Social, v. 13, n. 2, p. 31-59, nov. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702001000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 8 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702001000200003
CARVALHO, A. M. P. A precarização estrutural do trabalho na civilização do capital em crise: o precariado como enigma contemporâneo. Revista Políticas Públicas, v. 18, p. 225-239, jul. 2014. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/2713/3914. Acesso em: 8 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2865.v18nEp225-239
CHARTIER, R. Os desafios da escrita. Tradução: Fulvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
FERRETI, C. J.; SILVA, M. R. Reforma do Ensino Médio no contexto da medida provisória n.o 746/2016: estado, currículo e disputas por hegemonia. Educação e Sociedade, v. 38, n. 139, p. 385-404, jun. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200385&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176607
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FREGONEZI, D. E. Aconteceu a virada no ensino de língua portuguesa? Revista do GELNE, v. 1, n. 2, p. 82-85, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9266/6620. Acesso em: 16 nov. 2018.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989. (Coleção polêmicas do nosso tempo; 4).
GERALDI, J. W.; SILVA, L. L. M.; FIAD, R. S. Linguística, ensino de língua materna e formação de professores. D.E.L.T.A., v. 12, n. 2, p. 307-326, 1996. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44033/29217. Acesso em: 5 jul. 2018.
GÓMEZ VILLAR, A. El trabajador precario y la construcción del precariado como sujeto del cambio. Astrolábio. Revista internacional de filosofia, n. 11, p. 209-217, 2010. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Astrolabio/article/view/239024/321285. Acesso em: 10 ago. 2018.
HOUAISS, A. Grande dicionário Houaiss. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/. Acesso em: 1 mar. 2019.
LEMOS, G. A. R.; MACEDO, E. A incalibrável competência socioemocional. Linhas Críticas, v. 25, p. 57-73, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/22265. Acesso em 31 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v25i0.24582
LINHARES, M. I. S. B. Os favoritos precários. In: BRANDÃO, I. R.; ARAÚJO, J. E. C. (org.). Educação contextualizada. Fortaleza: Editora Caminhar, 2015.
MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Tradução: Freda Indursky. Campinas, SP: Editora Pontes, 1997.
MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Tradução: Sírio Possenti. Curitiba: Criar, 2005.
MANFRÉ, A. H. Escola, currículo e competências socioemocionais: uma nova governamentalidade? Pensar Acadêmico, v. 18, n. 2, p. 211-230, maio/ago. 2020. Disponível em: http://pensaracademico.unifacig.edu.br/index.php/pensaracademico/article/view/1886/1471. Acesso em: 31 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.21576/pa.2020v18i2.1886
NOGUEIRA, R. H. Desindustrialização abismo abaixo: dependência cambial e abandono das políticas de competitividade no Brasil. In: LACERDA, A. C. (org.). Desenvolvimento brasileiro em debate. São Paulo: Blucher, 2017.
NOVELLI, J. M. N. A questão da continuidade da política macroeconômica entre o governo Cardoso e Lula (1995-2006). Revista de Sociologia e Política, v. 18, n. 36, p. 227-240, jun. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782010000200014&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782010000200014
OMETTO, A. M. H.; FURTUOSO, M. C. O.; SILVA, M. V. Economia brasileira na década de 80 e seus reflexos nas condições de vida da população. Revista de Saúde Pública, v. 29, n. 5, p. 403-414, out. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89101995000500011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101995000500011
PAULANI, L. M. A crise do regime de acumulação com dominância da valorização financeira e a situação do Brasil. Estudos Avançados, v. 23, p. 25-39, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142009000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142009000200003
PAULANI, L. M. A inserção da economia brasileira no cenário mundial: uma reflexão sobre a situação atual à luz da história. Boletim de Economia e Política Internacional (IPEA), v. 3, n. 10, abr. 2012. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/4554/1/BEPI_n10_insercao.pdf. Acesso em: 09 fev. 2019.
PIETRI, E. A constituição dos discursos sobre ensino de língua portuguesa nas décadas de 1980 e 1990. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 57, n. 1, p. 523-550, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tla/v57n1/0103-1813-tla-57-01-0523.pdf. Acesso em: 1 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/010318138650154303721
PIETRI, E. Circulação de saberes e mediação institucional em documentos oficiais: análise de uma proposta curricular para o ensino de língua portuguesa. Currículo sem Fronteiras, v. 7, p. 263-283, 2007.
PINHEIRO, A.; GIAMBIAGI, F.; MOREIRA, M. M. O Brasil na década de 90: uma transição bem-sucedida? Rio de Janeiro: BNDES, 2001. (Textos para discussão, n. 91). Disponível em: https://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/default/bndes_pt/Galerias/Arquivos/conhecimento/td/td-91.pdf. Acesso em: 12 fev. 2019.
POCHMANN, M. Proteção social na periferia do capitalismo: considerações sobre o Brasil. São Paulo em Perspectiva, v. 18, n. 2, p. 3-16, jun. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392004000200002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392004000200002
PORTO, L. V. A terceirização na reforma trabalhista e a violação às normas internacionais de proteção ao trabalho. Revista do Tribunal Regional do Trabalho da 3ª Região, v. 63, n. 96, p. 149-182, jul./dez. 2017. Disponível em: http://as1.trt3.jus.br/bd-trt3/bitstream/handle/11103/39025/Revista-96-149-182.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 14 abr. 2019.
VIEIRA, J. S.; FEIJÓ, J. R. O. A Base Nacional Comum Curricular e o conhecimento como commodity. Educação Unisinos, v. 22, n. 1, p. 35-43, jan./mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200385&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.221.04
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.