Portuguese language teaching in Brazil: from curricular proposals and parameters to the National Common Curricular Basis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.23935

Keywords:

National Common Curricular Basis, Neoliberalism, Discourse Analysis

Abstract

This work aims to characterize the political-ideological conditions on which the official curricular propositions for Portuguese teaching in basic schooling were produced. The analysis, referenced in a French discursive perspective, shows the historical rupture that was established at that moment, in relation to the curricular policies proposed in the country in previous periods. In the production conditions that were established, and in the way they were established, at the National Common Curricular Basis, the learning process was subjected to principles of recognition of values and control of behaviors, in opposition to the conception of active and / or cooperative subjects that characterizes the formative projects in curricular proposals for Portuguese teaching produced in the last decades of the twentieth century in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emerson de Pietri, Faculdade de Educação da universidade de São Paulo

Émerson de Pietri é doutor em Lingüística Aplicada ao Ensino/Aprendizagem de Língua Materna, pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é professor doutor da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, responsável pela disciplina Metodologia do Ensino de Português. Além da atuação na formação de professores, tem interesse na história do ensino de escrita no Brasil.

References

ANTUNES, R.; POCHMANN, M. A desconstrução do trabalho e a explosão do desemprego estrutural e da pobreza no Brasil. In: CIMADAMORE, A. D.; CATTANI, A. D. (org.). Produção de pobreza e desigualdade na América Latina. Porto Alegre: Tomo Editorial; Buenos Aires: CLACSO, 2007. p. 195-209.

APARÍCIO, A. S. M. As propostas de inovação do ensino de gramática em textos oficiais. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIN, 6., 2009, João Pessoa. Anais [...] João Pessoa, 2009. p. 331-339.

BASTOS, P. P. Z. A economia política do novo-desenvolvimentismo e do social desenvolvimentismo. Economia e sociedade, v. 21, p. 779-810, dez. 2012. Edição Especial. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182012000400004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-06182012000400004

BENTES, I. Redes colaborativas e precariado produtivo. Periferia, v. 1, n. 1, p. 53-61, jan./jun. 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/3418/2344. Acesso em: 8 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2009.3418

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 set. 2019.

BRASIL. Constituição. República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 5 out. 1988.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental.

Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília, DF: MEC, 1998.

BUNZEN, C. A fabricação da disciplina escolar Português. Revista Diálogo Educacional, v. 11, n. 34, p. 885-911, jul. 2011. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4513. Acesso em: 23 fev. 2018. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v11i34.4513

CARDOSO JÚNIOR, J. C. Crise e desregulação do trabalho no Brasil. Tempo Social, v. 13, n. 2, p. 31-59, nov. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702001000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 8 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702001000200003

CARVALHO, A. M. P. A precarização estrutural do trabalho na civilização do capital em crise: o precariado como enigma contemporâneo. Revista Políticas Públicas, v. 18, p. 225-239, jul. 2014. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/2713/3914. Acesso em: 8 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2865.v18nEp225-239

CHARTIER, R. Os desafios da escrita. Tradução: Fulvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

FERRETI, C. J.; SILVA, M. R. Reforma do Ensino Médio no contexto da medida provisória n.o 746/2016: estado, currículo e disputas por hegemonia. Educação e Sociedade, v. 38, n. 139, p. 385-404, jun. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200385&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176607

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FREGONEZI, D. E. Aconteceu a virada no ensino de língua portuguesa? Revista do GELNE, v. 1, n. 2, p. 82-85, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9266/6620. Acesso em: 16 nov. 2018.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989. (Coleção polêmicas do nosso tempo; 4).

GERALDI, J. W.; SILVA, L. L. M.; FIAD, R. S. Linguística, ensino de língua materna e formação de professores. D.E.L.T.A., v. 12, n. 2, p. 307-326, 1996. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44033/29217. Acesso em: 5 jul. 2018.

GÓMEZ VILLAR, A. El trabajador precario y la construcción del precariado como sujeto del cambio. Astrolábio. Revista internacional de filosofia, n. 11, p. 209-217, 2010. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Astrolabio/article/view/239024/321285. Acesso em: 10 ago. 2018.

HOUAISS, A. Grande dicionário Houaiss. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/. Acesso em: 1 mar. 2019.

LEMOS, G. A. R.; MACEDO, E. A incalibrável competência socioemocional. Linhas Críticas, v. 25, p. 57-73, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/22265. Acesso em 31 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v25i0.24582

LINHARES, M. I. S. B. Os favoritos precários. In: BRANDÃO, I. R.; ARAÚJO, J. E. C. (org.). Educação contextualizada. Fortaleza: Editora Caminhar, 2015.

MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Tradução: Freda Indursky. Campinas, SP: Editora Pontes, 1997.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Tradução: Sírio Possenti. Curitiba: Criar, 2005.

MANFRÉ, A. H. Escola, currículo e competências socioemocionais: uma nova governamentalidade? Pensar Acadêmico, v. 18, n. 2, p. 211-230, maio/ago. 2020. Disponível em: http://pensaracademico.unifacig.edu.br/index.php/pensaracademico/article/view/1886/1471. Acesso em: 31 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.21576/pa.2020v18i2.1886

NOGUEIRA, R. H. Desindustrialização abismo abaixo: dependência cambial e abandono das políticas de competitividade no Brasil. In: LACERDA, A. C. (org.). Desenvolvimento brasileiro em debate. São Paulo: Blucher, 2017.

NOVELLI, J. M. N. A questão da continuidade da política macroeconômica entre o governo Cardoso e Lula (1995-2006). Revista de Sociologia e Política, v. 18, n. 36, p. 227-240, jun. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782010000200014&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782010000200014

OMETTO, A. M. H.; FURTUOSO, M. C. O.; SILVA, M. V. Economia brasileira na década de 80 e seus reflexos nas condições de vida da população. Revista de Saúde Pública, v. 29, n. 5, p. 403-414, out. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89101995000500011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101995000500011

PAULANI, L. M. A crise do regime de acumulação com dominância da valorização financeira e a situação do Brasil. Estudos Avançados, v. 23, p. 25-39, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142009000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142009000200003

PAULANI, L. M. A inserção da economia brasileira no cenário mundial: uma reflexão sobre a situação atual à luz da história. Boletim de Economia e Política Internacional (IPEA), v. 3, n. 10, abr. 2012. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/4554/1/BEPI_n10_insercao.pdf. Acesso em: 09 fev. 2019.

PIETRI, E. A constituição dos discursos sobre ensino de língua portuguesa nas décadas de 1980 e 1990. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 57, n. 1, p. 523-550, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tla/v57n1/0103-1813-tla-57-01-0523.pdf. Acesso em: 1 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/010318138650154303721

PIETRI, E. Circulação de saberes e mediação institucional em documentos oficiais: análise de uma proposta curricular para o ensino de língua portuguesa. Currículo sem Fronteiras, v. 7, p. 263-283, 2007.

PINHEIRO, A.; GIAMBIAGI, F.; MOREIRA, M. M. O Brasil na década de 90: uma transição bem-sucedida? Rio de Janeiro: BNDES, 2001. (Textos para discussão, n. 91). Disponível em: https://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/default/bndes_pt/Galerias/Arquivos/conhecimento/td/td-91.pdf. Acesso em: 12 fev. 2019.

POCHMANN, M. Proteção social na periferia do capitalismo: considerações sobre o Brasil. São Paulo em Perspectiva, v. 18, n. 2, p. 3-16, jun. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392004000200002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392004000200002

PORTO, L. V. A terceirização na reforma trabalhista e a violação às normas internacionais de proteção ao trabalho. Revista do Tribunal Regional do Trabalho da 3ª Região, v. 63, n. 96, p. 149-182, jul./dez. 2017. Disponível em: http://as1.trt3.jus.br/bd-trt3/bitstream/handle/11103/39025/Revista-96-149-182.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 14 abr. 2019.

VIEIRA, J. S.; FEIJÓ, J. R. O. A Base Nacional Comum Curricular e o conhecimento como commodity. Educação Unisinos, v. 22, n. 1, p. 35-43, jan./mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200385&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.221.04

Published

2021-03-11

How to Cite

PIETRI, E. de. Portuguese language teaching in Brazil: from curricular proposals and parameters to the National Common Curricular Basis. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23935, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.23935. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23935. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua