Training in displacements: fiction and contrariety around the BNCC
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23829Keywords:
National Curriculum Common Core, Elementar education, Rio Grande do Norte, Dislocation, Teacher trainingAbstract
In the State of Rio Grande do Norte, Brazil, the teacher training around the National Curriculum Common Core for elementary education (BNCC) has taken shape through the Regional Directorates of Education and Culture in conjunction with the State Secretariat for Education and Culture, and Municipal Education Secretariats. In this text, we are interested in discussing, from a post-foundational point of view, the idea of implementing the base, considering the Curricular Document of Rio Grande do Norte (DCRN) and other materials used by these agents in the process of teacher training whose role is exercised by pedagogical coordinators as multipliers of training aligned to the base. In addition to the set of materials, we use narratives of training multipliers, in a social network group, which we call the base focus group. Our interest is to understand how the training subjects have meant teacher training taking as reference the DCRN, without losing sight of the BNCC common. We believe that training produces dislocations in which the school is replaced as a field of dispute that aims at the meaning of quality education for the meaning of training as insufficient, albeit disruptive. Our defense is that although it does not divorce the norm, the formation process as an curricular implementation in Rio Grande do Norte, Brazil, it can be powerful for, among fixations, fictions and tensions, producing new archives and, sometimes, new meanings.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Obras escolhidas III: Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.
BHABHA, H. O local da cultura. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
BUTLER, J. Marcos de guerra: las vidas lloradas. Paidós, Barcelona, 2009.
BUTLER, J. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
DERRIDA, J. Cartão Postal: de Sócrates a Freud e além. Tradução: Ana Valéria Lessa e Simone Perelson. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
DERRIDA, J. Força de Lei: o fundamento místico da autoridade. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
DERRIDA, J. Mal de Arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DERRIDA, J. Margens da filosofia. Tradução: Joaquim Torres Costa e António M. Magalhães. São Paulo: Papirus, 1991.
DERRIDA, J. O animal que logo sou. São Paulo: Unesp, 2002.
DERRIDA, J. Papel máquina. Tradução: Evando Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2004.
DERRIDA, J. Torre de Babel. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
LOPES, A. C. Ainda é possível um currículo político? In: LOPES, A. C.; ALBA, A. (org.). Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014. p. 43-64. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575114704
LOPES, A. C. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. p. 23-27.
LOPES, A. C. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 59-75, 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.22420/rde.v13i25.963. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963
LOPES, A. C. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, A. C.; MENDONÇA, D. (org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 117-147.
MACEDO, E. Base nacional comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação e Sociedade, v. 36, n. 133, p. 891-908, 2015. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015155700. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015155700
MACEDO, E. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, v. 32, n. 2, p. 45-67, 2016. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/0102-4698153052. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698153052
MACEDO, E. Base nacional curricular comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. E-curriculum, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, 2014.
MACEDO, E. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 32, p. 285-372, maio/ago. 2006. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782006000200007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000200007
MACEDO, E. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 13, n. 25, p. 39-58, 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.22420/rde.v13i25.967. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.967
MACEDO, E. Mas a escola não tem que ensinar?: conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, 2017.
MEDEIROS, R. S.; RANNIERY, T. Geografias da criação: currículo, espaço e diferença. In: TOMÉ, C.; MACEDO, E. (org.). Currículo e diferença: afetações em movimento. Curitiba: CRV, 2018. (Série: Temas em currículo, docência e avaliação).
OLIVEIRA, I. B.; FRANGELLA, R. C. P. Com que bases se faz uma base? Interrogando a inspiração político-epistemológica da base nacional comum curricular (BNCC). In: SILVA, F. C. T.; XAVIER FILHA, C. Conhecimento em disputa na base nacional comum curricular. Campo Grande: Ed Oeste, 2019. p. 25-34.
PINAR, W. F. La teoría del curriculum. Madrid, España: Narcea S.A. de Ediciones, 2014.
RIO GRANDE DO NORTE. Secretaria da Educação e da Cultura. Documento curricular do Estado do Rio Grande do Norte: ensino fundamental. Natal: Offset, 2018.
SILVA, F. C. T.; XAVIER FILHA, C. (org.). Conhecimento em disputa na base nacional comum curricular. Campo Grande: Ed Oeste, 2019.
![](https://periodicos.unoesc.edu.br/public/journals/14/submission_23829_19347_coverImage_pt_BR.jpg)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Claudia Tomé, Maria Santos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.