Educational-musical experiences in the formation of a musical habitus
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v45i.23787Keywords:
Music teaching, Creative Practices, Musical HabitusAbstract
This paper discusses the importance of teaching music in educational spaces, ensuring its permanence within the scope of regular schools. Its primary objective is to show the relevance of using creative educational-musical practices for the teaching of music (FONTERRADA, 2015) as an element that enhances human, cognitive, critical, emotional, political and social development. This way of teaching music, based on creative practices, brings multiple possibilities to renew the teaching of music, and to establish a musical habitus - a musical culture - expanding its reach to the largest possible number of students. The central engine of the discussions is the need to reinvent music teaching in the face of the hegemony of the Cultural Industry. The text proposes diversified practices that encourage creation and enjoyment, which can break with the traditional teaching of standardized music and with the logic of market consumption that the commercial repertoire forms in listeners. It is necessary to encourage the creation of diverse experiences considered singular due to the massive process that only reproduces ready and socially legitimized models. Thus, it is urgent to invest in creative practices different from the current ways of teaching music at school.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Documento homologado pela Portaria n. 1.570, publicada no Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 146, 21 dez. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf. Acesso em: 4 abr. 2018.
BASTIAN, H. G. Música na escola: a contribuição do ensino da música no aprendizado e no convívio social da criança. Tradução: Paulo F. Valério. São Paulo: Paulinas, 2009.
BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2007.
BOURDIEU, P. A gênese dos conceitos de hábitos e de campo. In: BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BOURDIEU, P.; DARBEL, A. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: Edusp/Zouk, 2003.
BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Pierre Bourdieu: escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998. p. 71-79.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
FISCHER, E. A necessidade da arte. Tradução: Leandro Konder. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.
FONTERRADA, M. T. de O. Ciranda de sons: práticas criativas em educação musical. São Paulo: Unesp Digital, 2015.
FONTERRADA, M. T. de O. Educação musical na educação básica – princípios e questões do ensino de música na contemporaneidade. In: JORNADA INTERNACIONAL DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES: MÚSICA, EDUCAÇÃO E SOCIEDADE, 2., 2019, Palência/Fortaleza. Anais [...] Fortaleza, 2019. Disponível em: https://photos.app.goo.gl/RtFt11LvuNuiakkz6. Acesso em: 18 abr. 2019.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
KACZAN, M. Entrelaçando caminhos: histórias de vida dos professores de música em Fortaleza. 2017. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
LOPES, J. J. As escritas da abertura na música contemporânea. [S. l.: s. n.], 1990. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/lopes-jose-julio-escritas.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019.
MATON, K. Habitus. In: GRENFEL, M. (ed.). Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Tradução de Fábio Ribeiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018. p. 73-94.
MORIN, E. Rumo ao abismo: ensaios sobre o destino da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.
PEÑALBA, A. La defensa de la educación musical desde las neurociências. Revis¬ta Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, v. 14, p. 109-127, 2017. DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.54814
PENNA, M. Música(s) e seu ensino. 2. ed. rev. e ampl. Porto Alegre: Sulina, 2014.
SCHAFER, R. M. A afinação do mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Tradução: Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2011.
SCHAFER, R. M. Educação sonora: 100 exercícios de escuta e criação de sons. Tradução: Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. São Paulo: Melhoramentos, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.