Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.23740

Keywords:

Teaching Formation, Challenges, Technologies

Abstract

This article is a cutout of the master's research that has as its main objective to identify and analyze the possibilities, challenges in pedagogically using the technologies in the continuing education of teachers who teach Mathematics in the initial years. A semi-presential extension course was held in 2016 for teachers in the initial years of Basic Education. As part of the development of the research we used the Facebook Discussion Forum (FDF) and the Participants' Journal which was produced in Google DOC (DB). The data were analyzed using Discourse Textual Analysis (ATD) and the results show that teachers recognize that Digital Technologies (DT) are increasingly closer to school life as well as the importance of continuing education to leverage the use of DT in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, L. W.; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem matemática na educação básica. São Paulo: Contexto, 2012. DOI: https://doi.org/10.7476/9788572166508

BORBA, M.; SILVA, R. S. R.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

BRITO, C. da S.; SANT’ANA, C. de C.; SANT’ANA, I. P. Memes com viés matemático e suas potencialidades para o ensino de Matemática. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 5, n. 1, p. 173-188, 22 abr. 2020. DOI: 10.34179/revisem.v5i1.12019. DOI: https://doi.org/10.34179/revisem.v5i1.12019

BRITO, C. da S.; SANT’ANA, C. de C.. Formação docente e jogos digitais no ensino de matemática. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, v. 7, n. 17, p. 415-434, 27 maio 2020. DOI: 10.26568/2359-2087.2020.4100. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4100

SOUSA, A. S.; SANT’ANA, C. de C. Formação de professores e histórias em quadrinhos na Educação Matemática: possibilidades e desafios. Revista Binacional Brasil-Argentina: diálogo entre as ciências, v. 6, n. 1, p. 137-152, 2017. DOI: 10.22481/rbba.v6i1.1516. DOI: https://doi.org/10.22481/rbba.v6i1.1516

CANNONE, G.; ROBAYNA, M. S.; MEDINA, M. M. P. O ensino da matemática e as novas Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC): estudo de caso de um grupo professores de ensino fundamental, Ciclo I, em Tenerife - Espanha. Zetetiké, Campinas, v. 16, n. 30, p. 107-138, 2008.

CECÍLIO, S.; ARAÚJO, D. O. S. Professores e tecnologias digitais no ensino superior: tendências de uso e implicações para a subjetividade de professores. Roteiro, Joaçaba, v. 38, n. 2, p. 337-364, 8 jul. 2013.

CIRINO, M. M.; SOUZA, A. R. Objetos de aprendizagem como ferramenta instrucional para professores de química no ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2009.

COSTA, N. M. L. Reflexões sobre tecnologias e mediação pedagógica na formação do professor de matemática. In: BELINE, W.; COSTA, N. M. L. (org.). Educação matemática, tecnologias e formação de professores: algumas reflexões. Campo Mourão: Editora da FECILCAM, 2010.

LEMOS, A.; LÉVY, P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

LONGAREZI, A. M.; SILVA, J. L. Pesquisa-formação: um olhar para sua constituição conceitual e política. Revista Contraponto, Itajaí, v. 13, n. 3, p. 214-225, set./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.14210/contrapontos.v13n3.p214-225

LOUREIRO, C. C.; GRIMM, V.; LUNARDI MENDES, G. M. “Imigrantes” versus “Nativos” digitais: o discurso de tecnologias digitais em políticas curriculares. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 3, p. 725-742, 4 out. 2016. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10599. Acesso em: 5 abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i3.10599

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

NOVIKOFF, C; PEREIRA, N. X. Internet e ensino: saberes indispensáveis aos imigrantes digitais. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA, 10., 2013, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro: Associação Educacional Dom Bosco, 2013.

OKADA, A. L. P. Desafios para EAD: como fazer emergir a colaboração e a cooperação em ambientes virtuais de aprendizagem? In: SILVA, M. (org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Loyola, 2003.

PRENSKY, M. Nativos digitais imigrantes digitais. Tradução: Roberta de Moraes Jesus de Souza. Goiânia: Universidade Católica de Goiás, 2001.

PURIFICAÇÃO, I. C.; NEVES, T. G.; BRITO, G. S. Professores de Matemática e as tecnologias: medo e sedução. In: BELINE, W.; COSTA, N. M. L. (org.). Educação matemática, tecnologias e formação de professores: algumas reflexões. Campo Mourão: Editora da FECILCAM, 2010.

RAMALHO, B. L.; NUÑEZ, I. B.; GAUTHIER, C. Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. 2. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2004.

RIBEIRO, E. S. O Software de Autoria Visual Class na formação continuada de professores: uma proposta para o ensino da Matemática nos anos iniciais. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de professores) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2017.

RIBEIRO, E. S.; SANTANA, I. P.; SANT’ANA, C. de C. Contribuições do software Visual Class nos conhecimentos da docência nos anos iniciais. Olhar de Professor, v. 21, n. 2, p. 336-350, 2018. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14195. Acesso em: 26 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.21i2.0012

SANT’ANA, C. C.; AMARAL, R. B.; BORBA, M. C. O uso de softwares na prática profissional do professor de matemática. Revista Ciência & Educação, v. 18, n. 3, p. 527-542, jul./set. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000300003

SERAFIM, M. L.; SOUSA, R. P. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SOUSA, R. P.; MOITA, F. M. G. S. C.; CARVALHO, A. B. G. (org.). Tecnologias digitais na educação. João Pessoa: EDUEPB, 2011. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578791247.0002

SOUTO, D. L. P. Transformações expansivas na produção Matemática on-line. 1. ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução: João Batista Kreuch. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

Published

2021-02-22

How to Cite

SOARES RIBEIRO, E.; SANT’ANA, I. P.; SANT’ANA, C. de C. Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23740, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.23740. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Desafios da formação de professores para o ensino de Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.