History classroom as a workshop in demand of learning to be a History teacher

Authors

  • Marília Gago Universidade do Minho e CITCEM - Centro de Investigação Transdisciplinar "Cultura, Espaço e Memória"

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21736

Keywords:

History education, Teacher education, Teacher professionalism, Workshop history classroom

Abstract

Being a history teacher implies the engagement of various areas of knowledge and requires the operationalization of complex operations appropriate to the educational context in which it is inserted. Teacher education must be able to challenge and prepare future history teachers to deal progressively with these operations. History class as a workshop is a path proposed by History Education that seems to suit the development of literacy and historical consciousness. History Education research data have shown that when learners are challenged to solve tasks with varying degrees of complexity their History thinking, and knowledge is developed. Thus, it is proposed to share data from a qualitative study in line with Grounded Theory, conducted through a convenience sampling, among twenty students of the Master's degree in the teaching of History of one university on the north of Portugal, in various stages of training and data collection, in a longitudinal logic. The ideas were collected through an open-ended questionnaire about the following constructs: historical awareness, identity and teaching professionalism. The ideas shared by the students, future history teachers, suggest that the proposed challenge tasks accompanied by the debate of the solutions found and the continuous reflection about the process promoted the awareness of their role and purpose as a history teacher in a logic of increasing complexity in terms of personal-historical and professional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marília Gago, Universidade do Minho e CITCEM - Centro de Investigação Transdisciplinar "Cultura, Espaço e Memória"

Pós-doutorado em Educação Histórica no âmbito do Projeto de Investigação intitulado “Consciência Histórica: Teoria e Práticas II” financiado pela FCT – Fundação para a Ciência e Tecnologia. Doutorado em Educação, especialização em Metodologia do Ensino de História e Ciências Sociais pela Universidade do Minho, com bolsa de doutorado concedida pela FCT – Fundação para a Ciência e Tecnologia. Mestre em Educação, especialização em Supervisão Pedagógica e Metodologia do Ensino de História pela Universidade do Minho. Licenciatura em História e Ciências Sociais (ensino de) pela Universidade do Minho. Autora de manuais escolares de História do ensino básico e do ensino secundário. Formadora da Direção Geral de Educação do Ministério da Educação de Portugal no âmbito da Integração, Autonomia e Flexibilidade Curricular. Formadora certificada do Ministério da Educação no âmbito de formação continuada na área de História e Educação Histórica. 

References

BARCA, I. Aula-oficina: do projeto à avaliação. In: BARCA, I. (org.) Para uma educação de qualidade: actas das quartas jornadas de educação histórica. Braga: CIED/IEP, 2004. p. 131-144.

DAY, C.; SACHS, J. Professionalism, performativity and empowerment: discourses in the politics, policies and purposes of continuing professional development. In: DAY, C.; SACHS, J. (ed.). International handbook on the continuing professional development of teachers. Maidenhead: Open University Press, 2004. p. 3-32.

DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

DONOVAN, M. S.; BRANSFORD, J. D. How students learn history, mathematics and science in the classroom. Washington: National Research Council, 2005.

ESTRELA, M. T.; ESTRELA, A. A formação contínua de professores numa encruzilhada. In: BIZARRO, R.; BRAGA, F. (org.). Formação de professores de línguas estrangeiras: reflexões, estudos e experiências. Porto: Porto Editora, 2006. p. 73 79.

FLORES, M. A. Algumas reflexões em torno da formação inicial de professores. Revista Educação, v. 33, n. 3, p. 182-188, set./dez. 2010.

FLORES, M. A. Tendências e tensões no trabalho docente: reflexões a partir da voz dos professores. Perspectiva, v. 29, n. 1, p. 161-191, jan./jun. 2011.

GAGO, M. Ser professor de história em tempos difíceis: início de um processo formativo. Antíteses, v. 11, n. 22, p. 505-515, jul./dez. 2018.

GERMINARI, G. Educação histórica: a constituição de um campo de pesquisa. Revista HISTEDBR On-line, n. 42, p. 54-70, jun. 2011.

KORTHAGEN, F. A. J. Situated learning theory and the pedagogy of teacher education: towards an integrative view of teacher behavior and teacher learning. Teaching and Teacher Education, v. 26, p. 98-106, 2010.

KORTHAGEN, F. A. J. et al. Linking practice and theory: the pedagogy of realistic teacher education. Mahwah: Lawrence, 2001.

LEE, P. Historical literacy and transformative history. In: PERIKLEOUS, L.; SHEMILT, D. (ed.). The future of the past: why history education matters. Chipre: UNDP-ACT, 2011. p. 129-168.

LORTIE, D. School-teacher: a sociological study. Chicago: University of Chicago Press, 1975.

RÜSEN, J. Studies in metahistory. Pretoria: Human Sciences Research Council, 1993.

SACHS, J. Teacher education and the development of professional identity: learning to be a teacher. In: DENICOLO, P.; KOMPF, M. (ed.). Connecting policy and practice: challenges for teaching and learning in schools and universities. Oxford: Routledge, 2005. p. 5-21.

SACHS, J. Teacher professional identity: competing discourses, competing outcomes. Journal of Education Policy, v. 16, n. 2, p. 149-161, 2001.

SCHMIDT, M.A. Interculturalidade, humanismo e educação. histórica: formação da consciência histórica é mais do que literacia histórica? In: SCHMIDT, M. A.; FRONZA, M. (org.). Consciência histórica e interculturalidade: investigações em educação histórica. Curitiba: W&A Editores, 2016. p. 21-33.

URBAN, A. C. A didática da história nos manuais destinados à formação de professores. Diálogos, v. 19, n. 1, p. 275-287, jan./abr. 2015.

Published

2020-06-17

How to Cite

GAGO, M. History classroom as a workshop in demand of learning to be a History teacher. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–18, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21736. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21736. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática:Aprendizagem histórica e formação de professores: contribuições da pesquisa em educação histórica