Teaching training and professional education: analysis from Shulman and Fleck

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21665

Keywords:

Shulman and teaching knowledge, Fleck's epistemology, Teacher training, Teaching in professional education

Abstract

The article reports a study that aimed to analyze aspects of teacher training for acting in professional education based on the thoughts of Shulman (1986, 2005), Fleck (2010) and their interpreters. This is a bibliographic research, guided by Discursive Textual Analysis (MORAES; GALLIAZI, 2013). In Shulman's works the focus was on the categories of teaching knowledge, particularly “pedagogical knowledge of content”. In Fleck's work, the epistemological categories “style of thinking”, “collective of thought”, “circles” and “circulations” of ideas were prioritized. These categories proved to be useful for an analysis of the teaching knowledge present in the training and practice of teachers in professional education. Considering the approximation between the theoretical categories of the two authors, it was possible to analyze that the acquisition of pedagogical knowledge of the content, by the teachers of professional education, occurs, in general, in the exercise of teaching and in training processes. In both situations, there was an emphasis on the insertion of teachers in different thought collectives, as well as the circulation of ideas, at intra and intercollective levels. In this way, both the training and the teaching routine in professional education, as a space for continuing education, proved to be a privileged locus for the acquisition and dissemination of the knowledge necessary for teaching, particularly the pedagogical knowledge of the content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilandi Maria Mascarello Vieira, IFRS - Câmpus Sertão

Mestre em Educação e Mestre em Direito. Doutoranda em Educação nas Ciências. Professora e coordenadora de curso do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Câmpus Sertão.

Maria Cristina Pansera de Araújo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutora em Genética e Biologia Molecular – UFRGS. Professora pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências – UNIJUI.

Ione Ines Pinsson Slongo, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Educação pela UFSC. Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul.

References

CONTRERAS, J. Autonomia de professores: os valores da profissionalização e a profissionalidade docente. São Paulo: Cortez, 2002.

DELIZOICOV, D. et al. Sociogênese do conhecimento e pesquisa em ensino: contribuições a partir do referencial fleckiano. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 52, p. 52-69, jun. 2002.

DELIZOICOV, D. Pesquisa em ensino de ciências como ciências humanas aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 21, p. 145-175, ago. 2004.

FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijui, 2006.

GONÇALVES, F. P.; MARQUES, C. A.; DELIOZICOV, D. O desenvolvimento profissional dos formadores de professores de química: contribuições epistemológicas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 7, n. 3, p. 1-16, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4033/2597. Acesso em: 20 abr. 2020.

GROSSMAN, P. L. Un estudio comparado: las fuentes del conocimiento didáctico del contenido en la enseñanza del inglés en secundaria. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, ano 9, n. 2, p. 1-17, 2005. Disponível em: http://www.redalyc.org/toc.oa?id=567&numero=2490. Acesso em: 3 mar. 2015.

GROSSMAN, P. L.; WILSON, S. M.; SHULMAN, L. S. Profesores de sustancia: el conocimiento de la materia para la enseñanza. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, ano 9, n. 2, p. 1-25, 2005. Disponível em: http://www.redalyc.org/toc.oa?id=567&numero=2490. Acesso em: 2 mar. 2015.

GUDMUNDSDÓTTIR, S.; SHULMAN, L. Conocimiento didáctico en ciencias sociales. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, v. 9, n. 2, p. 1-12, 2005. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56790206. Acesso em: 10 mar. 2015.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse estatística da educação básica 2019. Brasília: MEC/INEP, 2019. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 20 abr. 2020.

MACHADO, L. R. S. Formação de professores para a educação profissional e tecnológica: perspectivas históricas e desafios contemporâneos. In: INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (org.). Formação de professores para educação profissional e tecnológica. Brasília, DF: MEC/INEP, 2008. v. 8, p. 67-82. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2008.2862

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, v. 29, n. 2, p. 33-49, 2004.

MIZUKAMI, M. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2006.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

OLIVEIRA, J. E. A profissionalidade do bacharel docente da educação profissional e tecnológica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - Câmpus Paracatu. 2015. 239 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2015.

PFUETZENREITER, M. R. A epistemologia de Ludwik Fleck como referencial para a pesquisa no ensino na área da Saúde. Ciência e Educação, v. 8, n. 2, p. 147-159, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132002000200001

PFUETZENREITER, M. R. A utilização do referencial fleckiano como eixo orientador para o ensino de ciências e tecnologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., Bauru, 2007. Anais [...] Bauru, 2007. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p18.pdf. Acesso em: 18 nov. 2019.

PFUETZENREITER, M. R. Epistemologia de Ludwik Fleck como referencial para a pesquisa nas Ciências Aplicadas. Episteme, n. 16, p. 111-135, jan./jun. 2003.

SCHÄFER, L.; SCHNELLE, T. Introdução: fundamentação da perspectiva sociológica de Ludwik Fleck na teoria da ciência. In: FLECK, L. Gênese e Desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010. p. 3-38.

SEGALL, A. Revisiting pedagogical content knowledge: the pedagogy of content/the content of pedagogy. Teaching and Teacher Education, n. 20, p. 489-504, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.04.006

SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, v. 9, n. 2, p. 1-30, 2005.

SHULMAN, L. S. Paradigmas y programas de investigación en el estúdio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. In: WITTROCK, M. (ed.) La investigación de la enseñanza I. Tradução: Ofélia Castillo. Barcelona: Buenos Aires: México, Paidós, 1989. p. 3-53.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, Feb. 1986. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

VIEIRA, M. M. M.; ARAÚJO, M. C. P.; VIEIRA, J. A. A formação de professores da educação profissional como objeto de estudo dos programas de pós-graduação no Brasil. Revista Educação em Questão, v. 56, n. 49, p. 139-167, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n49ID14320

VIEIRA, M. M. M. Formação de professores na educação profissional: análise de produções acadêmicas. Holos, v. 2, p. 243-258, 2018. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2018.3160

VIEIRA, M. M. M. Inter-relações sociopedagógicas na formação docente e na constituição do conhecimento de professor da educação profissional. 2017. 343 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2017.

Published

2020-07-23

How to Cite

VIEIRA, M. M. M.; ARAÚJO, M. C. P. de; SLONGO, I. I. P. Teaching training and professional education: analysis from Shulman and Fleck. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–28, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21665. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21665. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua