Public-private partnerships: reflections on the concept of hegemony in the context of municipal educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21332

Keywords:

Hegemony, Public-private partnerships, Educacional policies

Abstract

This text has as aim to reflect on the category hegemony by Antônio Gramsci (1891-1937), regarding the public-private partnerships established between the educational municipal administrative scope and the private foundations and Non-Profit Associations (Fasfil) in its Portuguese acronym. Thereunto, it analyzes from a historical perspective, the emergence of public-private partnerships in municipal administrative scope, especially from 1990. Based on data available in the Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES (2018), still indicates the researches that deal on public-private partnerships in the municipal context, and finally problematizes the subaltern class actions on another hegemony development.

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Author Biography

Michelle Fernandes Lima, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE - UNICENTRO

Professora da Universidade Estadual do Centro Oeste: Campus Irati ( PR), nas disciplinas de Metodologia da Pesquisa em Ciências da Educação e Politicas Educacionais. Professora do Programa de Pós Graduação em Educação. Mestre em fundamentos da educação pela Universidade Estadual de Maringá. Doutora em educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFPR. Pós Doutorado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (PPGE/UEPG). Professora do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro Oeste. Líder do grupo de pesquisa Estado, Politicas e Gestão da Educação (UNICENTRO/IRATI-PR), Pesquiso nas linhas: Formulação, implementação e avaliação das políticas educacionais (Ed. Básica e Superior); Pesquisa em Politicas Educacionais; Política educacional em Gramsci; História da política educacional (educação superior).

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Published

2020-07-22

How to Cite

SAKATA, K. L. da S.; LIMA, M. F. Public-private partnerships: reflections on the concept of hegemony in the context of municipal educational policies. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–24, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21332. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21332. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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