Memories of teacher-artists of dance: experiences of their first steps and their resonances
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v45i.21314Keywords:
Teaching in dance, Experience, Methodologies of dance teachingAbstract
The dance student when entering the course of Dance – “Licenciatura-degree”, he already has a trajectory with the dance before the course, and sometimes arrives in the higher education already acting like professor in non formal environments of education. This study aims to analyze the experiences of dance’s students in higher education in their dance career and their resonances as teachers. The data were generated through a work of a discipline of the Dance course - Licenciatura, from a university located in the south of Brazil, in which 18 dance’s students recorded their memories about their Dance classes as students. In process of writing and reflecting on their own trajectory in Dance, academics can identify resonances of these experiences as teachers. We use as a theoretical contribution authors that approach the experience (LARROSA, 2016), pedagogies in dance teaching (STINSON, 1995) and the narratives used in training courses (JOSSO, 2007). The reports indicate that most of the academics had their first experiences in Dance, in non-formal or informal spaces of teaching, and that Dance is little present in Basic Education, even as a form of aesthetic nutrition. Academics indicate dilemmas of dance classes, such as classes that happened in inadequate spaces, the lack of presence of boys in class and the prejudice of it, and the excessive use of the traditional pedagogy even in different teaching spaces and dance styles. Some records point out experiences in classes based on critical, creative and feminist pedagogies, signaling a change of thought about Dance in its daily teaching.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6o do art. 26 de da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 3 maio 2016.
GEHRES, A. F. Corpo-Dança-Educação: na contemporaneidade ou da construção de corpos fractais. Instituto Piaget, Lisboa. 2008.
HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, ano XXX, v. 3, n. 63, p. 413-438, set./dez. 2007.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução: Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
MARQUES, I. Dançando na escola. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MONTE, F. C. de S. G. O processo de formação dos professores de dança de Florianópolis. 2003. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.
NÓVOA, A. (coord). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
SAMPAIO. R. L.; ALMEIDA. A. R. S. Da Escola de Aprendizes Artífices ao Instituto Federal da Bahia: uma visão histórica da educação profissional. In: FARTES, V. L. B.; MOREIRA, V. C. (org.). Cem anos de educação profissional no Brasil: história e memória do Instituto Federal da Bahia: (1909-2009). Salvador: EDUFBA, 2009.
SÖÖT, A.; VISKUS, E. Contemporary approaches to dance pedagogy – the challenges of the 21st century. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 112, p. 290-299, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1167
SPOHN, C.; PRETTYMAN, S. S. Moving is like making out: developing female university dancers’ ballet technique and expression through the use of metaphor. Research in Dance Education, v. 13, n. 1, p. 47-65, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/14647893.2011.651118
STINSON, S. W. Uma pedagogia feminista para dança da criança. Pro-posições, v. 6, n. 3, p. 77-89, nov. 1995.
TERRA, A. Onde se produz o artista da dança? In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. Seminários de dança: algumas perguntas sobre dança educação. Joinville: Nova Letra, 2010.
UNIVERSIDADE REGIONAL DE BLUMENAU. Projeto Pedagógico do Curso de Dança – Licenciatura. Blumenau: FURB, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.