Memories of teacher-artists of dance: experiences of their first steps and their resonances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i.21314

Keywords:

Teaching in dance, Experience, Methodologies of dance teaching

Abstract

The dance student when entering the course of Dance – “Licenciatura-degree”, he already has a trajectory with the dance before the course, and sometimes arrives in the higher education already acting like professor in non formal environments of education. This study aims to analyze the experiences of dance’s students in higher education in their dance career and their resonances as teachers. The data were generated through a work of a discipline of the Dance course - Licenciatura, from a university located in the south of Brazil, in which 18 dance’s students recorded their memories about their Dance classes as students. In process of writing and reflecting on their own trajectory in Dance, academics can identify resonances of these experiences as teachers. We use as a theoretical contribution authors that approach the experience (LARROSA, 2016), pedagogies in dance teaching (STINSON, 1995) and the narratives used in training courses (JOSSO, 2007). The reports indicate that most of the academics had their first experiences in Dance, in non-formal or informal spaces of teaching, and that Dance is little present in Basic Education, even as a form of aesthetic nutrition. Academics indicate dilemmas of dance classes, such as classes that happened in inadequate spaces, the lack of presence of boys in class and the prejudice of it, and the excessive use of the traditional pedagogy even in different teaching spaces and dance styles. Some records point out experiences in classes based on critical, creative and feminist pedagogies, signaling a change of thought about Dance in its daily teaching.

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Author Biographies

Mariana Lopes Junqueira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (FURB, 2018). Possui Especialização em Educação Musical pela Associação Catarinense de Ensino da Faculdade Guilherme Guimbala (2012). Graduada em Artes com Licenciatura em Música pela FURB (2006) e integrante dos Grupos de Pesquisa Música e Educação (MusE) e Arte e Estética em Educação. Possui experiência na área de Artes, com ênfase em Educação Musical.

Marco Aurelio da Cruz Souza, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutor em Motricidade Humana, especialidade de Dança na Faculdade de Motricidade Humana, Portugal. Mestre em Performance Artística - Dança pela Faculdade de Motricidade Humana da Universidade Técnica de Lisboa, Portugal (2010). Possui graduação em Educação Física pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2002) e pós-graduação em Dança Educacional, a nível de especialização pela UDESC, Universidade do Estado de Santa Catarina (2006). Membro da comissão de criação do curso de Licenciatura em Dança da FURB, Universidade Regional de Blumenau, professor e coordenador desta licenciatura. Coordenador e coreógrafo do Grupo de Danças Alemãs da FURB - Universidade Regional de Blumenau, com o qual participa de eventos e festivais na área a nível nacional e internacional, conquistando inúmeros prêmios e títulos, e idealizador no ano de 2016 dos Grupos de Danças Urbanas, de salão e contemporânea da mesma instituição. Atualmente é professor titular da cadeira Dança e Atividades Rítmicas e Dança e Saúde do curso de Educação Física da UNIFEBE (Centro Universitário de Brusque) em Brusque. Conselheiro artístico do 9o, 12o e 13o FESTFOLK, Festival Nacional de Danças Folclóricas da cidade de Blumenau, responsável pela seleção dos grupos participantes desta edição do evento no ano de 2008, 2011 e 2012. Coreógrafo convidado pela Escola do Teatro Bolshoi no Brasil para oficinas de danças Germânicas para alunos do núcleo de dança contemporânea. Ministrou aulas de dança contemporânea e dança folclórica no projeto de arte na Escola do município de Gaspar. Membro do Conselho Fiscal da ANDA - Associação Nacional dos Pesquisadores em Dança, gestão 2018-2020. Vice-presidente da APRODANÇA, Associação Profissional de Dança do Estado de Santa Catarina, gestão 2019-2020

Carla Carvalho, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR, Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI. Professora de Arte no Departamento de Arte da FURB e no Programa de Pós-Graduaçao em Educação da Universidade Regional de Blumenau - FURB. Líder do GP Arte e Estética na Educação.

References

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Published

2020-07-23

How to Cite

JUNQUEIRA, M. L.; SOUZA, M. A. da C.; CARVALHO, C. Memories of teacher-artists of dance: experiences of their first steps and their resonances. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–24, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i.21314. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21314. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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