External evaluation in the municipal network of Florianópolis: amendment of teaching work by capital work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i3.20920

Keywords:

Floripa test, Evaluation in Large Scale, Inter-American Development Bank, CAEd, Municipal Network of Education of Florianópolis

Abstract

This article analyzes the implications for the teaching work coming from the policy of external evaluation in the Municipal Network of Education of Florianópolis (RME) due to its financing by the Inter-American Development Bank (BID), from 2012. A network of relations is presented to from the contracting of the Center for Public Policies and Education Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (CAEd / UFJF) to formulate, analyze and devolve the results of the evaluation; the active participation of its formulators in the State apparatus; his performances in private organizations are articulated with fractions of capital, clarifying the bourgeois class character of this policy. As a consequence of this logic, it is evident that the recommendations expressed to the work of the teacher of the network are presented as a pretended humanized way to hold, intensify and control the teaching work in line with the current movement of capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Salgado Vaz de Lima, UFSC

Mestre em Educação pela UFSC (2018). Doutorando em Educação pela UFSC. Professor no Centro de Educação Municipal  Lucia Mayvorne. Pesquisador do Grupo de Investigação sobre Política Educacional (GIPE-Marx/UFSC).

Adriana D'Agostini, UFSC

Doutora em Educação pela UFBA (2009). Professora no Centro de Ciências da Educação/UFSC. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre as Transformações no Mundo do Trabalho (TMT/UFSC).

References

AFONSO, Almerindo Janela. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, v. 13, p. 13-29, 2009.

ANJOS, R. A. dos. A Avaliação nas Escolas Públicas Municipais de Florianópolis: avaliar para regular. 2013, 163 p. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

BANCO INTERAMERICANO DE DESENVOLVIMENTO. Preliminar - Regulamento Operativo. 2012a. Disponível em: http://www.iadb.org/ Document.cfm?id=38192289. Acesso em: 14 set. 2016.

BANCO INTERAMERICANO DE DESENVOLVIMENTO. Proyecto de Expansión y Mejoramiento de la Educación Infantil y la Enseñanza Fundamental em Florianópolis. 2012b. Disponível em: http://www.iadb.org/Document.cfm?id=36819079. Acesso em: 15 abr. 2017.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 12 de abr. 2018.

BRASIL. PISA. Brasília, DF, INEP, 2018. Disponível em http://portal.inep.gov.br/pisa. Acesso em: 25 jan. 2018.

BRITO, M. F. Contratos de gestão e avaliação externa em larga escala no município de Curitiba. 134 p. Dissertação (Mestrado em Educação)–Florianópolis, 2016.

CASTRO, M. H. G. A consolidação da política de avaliação da Educação Básica no Brasil. Revista Meta: Avaliação, [S.l.], v. 1, n. 3, p. 271-296, dec. 2009. ISSN 2175-2753. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/51. Acesso em: 18 abr. 2018.

EVANGELISTA, O.; SHIROMA, E. O. Subsídios teórico-metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: contribuições do marxismo. Florianópolis: UFSC, 2015.

EVANGELISTA, O.; SHIROMA, E. O. Professor: protagonista e obstáculo da reforma. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 33, n. 3, p. 531-541, dez. 2007. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022007000300010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 11 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000300010

EVANGELISTA, O. Faces da tragédia docente no Brasil. In: XI Seminário Internacional de la Red Estrado. 2016. Disponível em: http://redeestrado.org/xi_seminario/pdfs/eixo3/68.pdf. Acesso em: 7 nov. 2018.

FLORIANÓPOLIS. Decreto n. 12.674, de 11 de fevereiro de 2014. Dispõe sobre as condições para concessão de licença para formação aos servidores da PMF. Disponível em:http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/14_06_2017_15.50.16.3f9143e9639c1199d900565bd73272f8.pdf. Acesso em: 15 out. 2017.

FLORIANÓPOLIS. Câmara Municipal de Vereadores. Lei complementar n. 433, de 25 de maio de 2012. Autoriza o poder executivo municipal a contratar empréstimo financeiro com o Banco Interamericano de Desenvolvimento. Diário Oficial do Município de Florianópolis, 15 jun. 2012.

FREITAS, L. C. de. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais. 2014. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v6i1.12594

FREITAS, L. C. de. A internalização da exclusão. Educação e Sociedade. Campinas, v. 23, n. 80, p. 299-325, set, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008000015

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. v. 2.

GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. 6. ed. Civilização Brasileira: Rio de Janeiro, 1966.

GRAMSCI, A. Maquiavel, a Política e o Estado Moderno. 6. ed. Civilização Brasileira: Rio de Janeiro, 1980.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017, v. 3.

LIMA, T. S. V. de. As implicações da prova Floripa no trabalho docente. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Educação)–Universidade Federal de Santa Catarina. 163 p. Florianópolis, 2018.

LIMA, L. C. P. Competências socioemocionais na educação: um estudo sobre a sociabilidade requerida pelo capital no século XXI. 84p. Monografia (Graduação em Pedagogia). Florianópolis, 2018.

MARX, K. O capital (crítica da economia política). Boitempo. São Paulo, 2017, v. 1.

MELGAREJO, M. M. A Agenda do Banco Interamericano de Desenvolvimento para a Educação: um estudo do acordo com a Rede Municipal de Educação de Florianópolis. 175 p. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Educação)–Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

NARDI, E.; SCHNEIDER, M. P. Políticas de Accountability na Educação Básica: repercussões em municípios catarinenses. ANPED. 2012. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt05-1408_int.pdf. Acesso em: 10 de maio de 2017.

PINHO, J. A. G. de; SACRAMENTO, A. R. S. Accountability: já podemos traduzi-la para o português? Rev. Adm. Pública, v. 43, n. 6, p. 1343-1368, 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-76122009000600006. Acesso em: 15 jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-76122009000600006

PIOLI, E. A valorização docente na perspectiva do Plano Nacional de Educação (PNE) 2014-2024. Cad. Cedes. Campinas, v. 35, n.97, p. 391-483, set.-dez., 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015155703

PROVA FLORIPA. Manual do Aplicador. Florianópolis: CAEd, 2016. Disponível em: http://www.provafloripa.caedufjf.net/colecoes/2016-2/. Acesso em: 16 set. 2017.

PROVA FLORIPA. Power Point da Oficina de Avaliação do Desempenho Escolar. Florianopolis: CAEd. 2015a. Disponível em: http://www.provafloripa.caedufjf.net/download/. Acesso em: 20 set. de 2017.

PROVA FLORIPA. Revista do Sistema. Florianopolis: CAEd. 2015b. Disponível em: http://www.provafloripa.caedufjf.net/colecoes/2015-2/. Acesso em: 16 de set. de 2017.

PROVA FLORIPA. Revista Pedagógica. Florianopolis: CAEd, 2015c. Disponível em: http://www.provafloripa.caedufjf.net/colecoes/2015-2/. Acesso em: 16 de set de 2017.

PROVA FLORIPA. Tutorial de apresentação do curso de extensão em avaliação educacional em larga escala para os professores da rede pública de Florianópolis. Florianópolis: CAEd. 2015d.

SCHULTZ, T. W. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

SINTRASEM. Avaliações externas do ensino fundamental público. Florianópolis, 2016. Disponível em: http://sintrasem.org.br/content/avalia%C3%A7%C3%B5es-externas-do ensino-fundamental-p%C3%BAblico. Acesso em: 14 abr. 2017.

Published

2019-12-04

How to Cite

DE LIMA, T. S. V.; D’AGOSTINI, A. External evaluation in the municipal network of Florianópolis: amendment of teaching work by capital work. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 3, p. 1–26, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i3.20920. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20920. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Políticas Educacionais e Organizações Multilaterais