Origin of the Clementino Coelho Rural Education Center: between history and memory (Petrolina-PE, 1977-1984)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i1.18879

Keywords:

Clementino Coelho Rural Education Center, Integrated Rural Education System, History of Education, Pernambuco

Abstract

This text examines the origin of the Clementino Coelho Rural Education Center in the Municipality of Petrolina, State of Pernambuco, between 1977 and 1984, in the context of the integrated rural education system conceived by the Interamerciano Institute of Cooperation Agricultural. The temporal delimitation comprises the starting date of the school and the curricular alteration that withdrew the teaching of agricultural techniques in the 1st degree classes. As for the theoretical and methodological aspects, the research is of historical and documental nature. Among the sources selected for the study, we highlight a set of documents, including: architectural plan, teacher notebooks, registration book of the school units of Pernambuco, periodicals of the Secretariat of Education and reports of Inter-American Institute for Agricultural Cooperation (IICA). In addition to the sources mentioned, the research was based on the methodology of oral history, through recorded interviews, since oral history recovers and gives life to what is not exposed in the written document. A former teacher and three former students were selected, using as criteria the time of work in the institution, as well as the study period, in the case of the former students. The analysis of the documents, intertwined with the oral sources allowed observing the coverage of the SIER in the State of Pernambuco, as evidenced by the low adherence of Ceru Clementino Coelho to the guiding axes of the program. Finally, the study points to the need for deeper investigations on the role played by the integrated rural education system in the creation of rural education centers in the State of Pernambuco.

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Author Biographies

Manuela Garcia de Oliveira, Universidade de Pernambuco, campus Petrolina

Mestra em Educação pela Universidade de Pernambuco (UPE, 2018). Graduada em Letras / Língua Portuguesa pela mesma universidade (2015). Atualmente é Bolsista de Apoio Técnico a Pesquisa 1A na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho".  Foi bolsista de extensão pelo Programa de Fortalecimento Acadêmico (PFA, 2014-2015). É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação no sertão do São Francisco (Gephesf). Tem interesse nos estudos sobre História e Historiografia da Educação, atuando nos seguintes temas: arquivos escolares, cultura escolar, memória, formação e profissionalização de professores e políticas de educação rural. E-mail:manu-garciah@hotmail.com

Virgínia Pereira da Silva de Avila, Universidade de Pernambuco

É Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP, 2013), Pós-doutorado em andamento no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2018-2019), Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC, 2008) e Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras (FAPA,1997). Professora do quadro permanente da Universidade de Pernambuco, Campus Petrolina, atua no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, sobretudo em: história do ensino primário rural, formação e trabalho de professores rurais, instituições e arquivos escolares e memória e cultura escolar. Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em História da Educação no sertão do São Francisco (GEPHESF). E-mail institucional: virginia.avila@upe.br

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Published

2019-02-19

How to Cite

OLIVEIRA, M. G. de; AVILA, V. P. da S. de. Origin of the Clementino Coelho Rural Education Center: between history and memory (Petrolina-PE, 1977-1984). Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 1–24, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i1.18879. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/18879. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua