Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v43iesp.16475Keywords:
Continuing education, School democracy, Primary educationAbstract
The purpose of this article is to present and discuss a continuing education project of primary school teachers in the city of Pelotas, RS, since 2001 called Meeting about School Power. We take as reference our experience of participating in different stages of the organization and development of the project and an interview with the first coordinator. We understand that giving visibility to this training action enhances the idea of approach and dialogue between the academic knowledge and the knowledge built in the daily teaching of the school, engendering and strengthening processes of autonomy and democratic living.
Downloads
References
CARLOS, L. C.; DALL’IGNA, M. A. Formação continuada de docentes de escola pública: empoderamento e democracia. Expressa Extensão, v. 19, n. 1, p. 71-79, jun./nov. 2014. Disponível em: <http://wp.ufpel.edu.br/poderescolar/files/2016/07/4432-12113-1-PB-1.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2017.
CUNHA, M. I. da. Aprendizagem da docência em espaços institucionais: é possível fazer avançar o campo da formação de professores? Avaliação, v. 19, n. 3, p. 789-802, nov. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/aval/v19n3/13.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2017.
DALL’IGNA, M. A. Por entre encontros e saberes: a formação docente em diálogo com o "Poder Escolar" e o pensamento freiriano. 2012. 217 p. Tese (Doutorado em Educação)–Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Política e Educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1997.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia – O Cotidiano do Professor. Tradução Adriana Lopez. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREITAS, H. C. L. Formação inicial e continuada: a prioridade ainda postergada. In: OLIVEIRA, D. A.; VIEIRA, L. F. (Org.). Trabalho na Educação Básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. p. 91-129.
FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 57-70, jan./abr. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n37/06.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2017.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia. Ijuí: Ed. Unijuí, 1998.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. Entrevista narrativa. In: BAUER, M.; GASKELL, G. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 90-113.
MONLEVADE, J.; SILVA, M. A. da. Quem manda na educação no Brasil? Brasília, DF: Idea Editora, 2000.
NÓVOA, A. Concepções e práticas da formação contínua de professores: In: NÓVOA, A. (Org.). Formação contínua de professores: realidade e perspectivas. Portugal: Universidade de Aveiro, 1991. p. 15-38.
NÓVOA, A. Diz-me como ensinas, dir-te-ei quem és e vice-versa. In: FAZENDA, I. C. A. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. 6. ed. Campinas: Papirus, 2004. p. 29-41.
PARO. V. H. Administração escolar e qualidade do ensino: o que os pais ou responsáveis têm a ver com isso? In: PARO, V. H. (Org.). Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001. p. 101-112.
PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 17-52.
POPKEWITZ, T. S. Reforma Educacional: uma política sociológica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: um esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, Porto Alegre, v. 1, n. 4, p. 215-233, 1991.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. São Paulo: Cortez, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.