Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar

Authors

  • Lígia Cardoso Carlos Professora Associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) – Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6106-4150
  • Dirlei de Azambuja Pereira Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) – Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6487-4028

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43iesp.16475

Keywords:

Continuing education, School democracy, Primary education

Abstract

The purpose of this article is to present and discuss a continuing education project of primary school teachers in the city of Pelotas, RS, since 2001 called Meeting about School Power. We take as reference our experience of participating in different stages of the organization and development of the project and an interview with the first coordinator. We understand that giving visibility to this training action enhances the idea of ​​approach and dialogue between the academic knowledge and the knowledge built in the daily teaching of the school, engendering and strengthening processes of autonomy and democratic living.

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Author Biographies

Lígia Cardoso Carlos, Professora Associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) – Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutora em Educação (UNISINOS). Professora Associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudos Espaços Sociais e Formação de Professores – GESFOP. Coordenadora do projeto Encontros sobre o Poder Escolar. Áreas de interesse: formação de professores, formação continuada, ensino-aprendizagem.

Dirlei de Azambuja Pereira, Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) – Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutor em Educação (UFPel). Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Vice-líder do Grupo de Pesquisa FEPráxiS (Filosofia, Educação e Práxis Social). Áreas de interesse: educação popular, pedagogia de Paulo Freire, fundamentos da educação, filosofia e produtividade educativa.

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Published

2018-12-06

How to Cite

CARLOS, L. C.; PEREIRA, D. de A. Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. esp, p. 155–176, 2018. DOI: 10.18593/r.v43iesp.16475. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16475. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Comemorativo Roteiro 40 anos

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