Teachers’ perceptions on the external evaluation of schools in Portugal

Authors

  • Joana Raquel Faria de Sousa Instituto de Educação da Universidade do Minho (UM); Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho (CIEd), Braga, Portugal. https://orcid.org/0000-0002-6911-7413
  • José Augusto Pacheco Instituto de Educação da Universidade do Minho (UM); Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho (CIEd), Braga, Portugal. https://orcid.org/0000-0003-4623-6898

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i1.15852

Keywords:

External evaluation of schools, Institutional evaluation, School inspections, Curriculum

Abstract

The study presented in this article emerges from an investigation carried out within the Schools Self-evaluation Observatory, with the main purpose of understanding the trends in teachers' perceptions regarding the effects of the External Evaluation of Schools (EES) on the Portuguese reality. Through a quantitative study based on a questionnaire survey applied to teachers of the School Groups and Non-Grouped Schools of the Ministry of Education network in the Northern region of Portugal, the results are analyzed through data processing from which two main tendencies are emphasized: the teachers' perception of the influence of the EES in the intermediate management bodies’ dynamics, in the curricular articulation, in the quality mechanisms that promote education, in the discussion about the internal organization of the school, in the orientation to the students learning outcomes, in the External Evaluation of Learning, in the professional development of the teachers and in the promotion of the social image of the school; the undefined teachers' perception regarding the improvement of pedagogical support and the contribution to curricular differentiation as an effect of EES.

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Author Biographies

Joana Raquel Faria de Sousa, Instituto de Educação da Universidade do Minho (UM); Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho (CIEd), Braga, Portugal.

Mestre em Ciências da Educação pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho (UM), Braga, Portugal; Doutoranda em Ciências da Educação, especialização em Desenvolvimento Curricular no Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal, com bolsa de doutoramento da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT - SFRH/BD/93389/2013).

José Augusto Pacheco, Instituto de Educação da Universidade do Minho (UM); Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho (CIEd), Braga, Portugal.

Professor Doutor em Ciências da Educação pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho (UM), Braga, Portugal; Professor Catedrático em Ciências da Educação no Instituto de Educação da Universidade do Minho (UM), Braga, Portugal; Presidente do Instituto de Educação da Universidade do Minho, (UM), Braga, Portugal.

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Published

2018-04-11

How to Cite

SOUSA, J. R. F. de; PACHECO, J. A. Teachers’ perceptions on the external evaluation of schools in Portugal. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 237–258, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i1.15852. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15852. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua