Educação das relações étnico-raciais no Brasil: paradoxos e obstáculos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i1.14303

Keywords:

Ethnic-racial relations, Educational policies, Preconception, Democracy, Emancipating education

Abstract

This article deals with the education of ethnic-racial relations, an extremely important theme from the social point of view as well as from educational policies. The approach used highlights elements constituting a precondition to advance in the debate about them in educational institutions. Here is founded the thesis that uncountable social and ethnic-racial preconceptions persist, hindering a transparent and democratic debate in the Brazilian society. In order to deal with this challenge, paradoxes that permeate the sociocultural and political formation of the Brazilian society, some forms of reproduction of actual racial preconceptions and, finally, some obstacles that hamper the dialogue and the effective democratization of the Brazilian society.

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Author Biographies

Telmo Marcon, Universidade de Passo Fundo -UPF

Mestre em História pela UnB; doutorado em História Social pela PUC/SP; pós-doutorado pela UFSC. Professor e pesquisador junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo.

Ivan Penteado Dourado, Universidade de Passo Fundo (UPF)

Mestre em Ciências Sociais pela PUC/RS, doutorando em Educação pela Universidade de Passo Fundo/RS. Professor de Sociologia na Universidade de Passo Fundo.

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Published

2019-02-19

How to Cite

MARCON, T.; DOURADO, I. P. Educação das relações étnico-raciais no Brasil: paradoxos e obstáculos. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 1–18, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i1.14303. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/14303. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Educação étnico-racial: desafios cotidianos para além dos aspectos legais