The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i1.13091

Keywords:

Education policies, International organizations, National Pact for Literacy in the Right Age

Abstract

The intention of this paper is to show some threads that plot of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). It is not in our intention to present or tell the truth about it, but to stress its effects. Methodologically the text consists of an essay of thought that uses the analysis of discourses as a mean of arguing. With the foucaultino appropriation procedure, we analyze the conditions in which discourse occurs in the production of a system, as they appear in the rituals of the word and in the plans of social appropriation of the discourse. The synthesis of argumentation: the PNAIC is a program-effect of neoliberal policies in education, which are the extension of the economic and social development of neoliberalism designed by international organizations in education.

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Author Biographies

Leandra Bôer Possa, Universidade Federal de Santa Maria- UFSM

Professora de da Universidade Federal de Santa Maria – Centro de Educação – Departamento de Educação Especial. Atua no Programa de Pós Graduação em Educação e no Programa de Pos Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional da UFSM. Bolsista CAPES do Programa Pós Doc/Estágio Pós Doutoral na Universitat de València/ES

Patrícia Luciene de Albuquerque Bragamonte, Universidade Federal de Santa Maria- UFSM

Mestre em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria. Orientadora Educacional da Rede Pública de Educação do Município de Alegrete. Pesquisadora do GEPE – Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão da UFSM.

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Published

2018-04-11

How to Cite

POSSA, L. B.; BRAGAMONTE, P. L. de A. The international policies effects and the emergency of the PNAIC – PACT in Brazil. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 155–184, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i1.13091. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13091. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Organismos multilaterais e políticas públicas na educação básica e superior: diretrizes, desafios e práticas