Conditionings of student achievement in Prova Brasil according to the view of public school teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v42i2.12956

Keywords:

Teacher performance and school achievement, Teacher performance and student achievement, Conditionings of student achievement, Student achievement

Abstract

The purpose of this study was to verify the view of state public school teachers on the conditionings unfavorable to their performance and on the conditionings of student achievement in Prova Brasil. Seven schools participated in the research, from which three with high achievement and four with low achievement. For data collection, two questionnaires were applied to teachers. For the analysis of the quantitative data, the EncuestaFácil was used and for the analysis of the qualitative data, the technique of content analysis. The study revealed significant positive relationship between teacher stability at the same school and student high achievement, as well as unfavorable conditionings to teacher effective performance and favorable and unfavorable conditionings to student high achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Camilo dos Santos Filho, Faculdade de Educação da UNICAMP

Ph.D. em Educação pela University of Southern California; Pós-doutorado pela University of California at Los Angeles; Mestre em Educação e Mestre em Administração Pública pela University of Southern California; Professor titular na Faculdade de Educação da Unicamp; Professor do DEPRAC da Faculdade de Educação; atua nas áreas de educação superior e gestão e currículo escolar.

References

ALVES, M. T. G.; FRANCO, C. A pesquisa em eficácia escolar: Evidências sobre o efeito das escolas e fatores associados à eficácia escolar. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F (Org.), Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008. p. 482-500.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2001.

BAUDELOT, C.; ESTABLET, R. L’école capitaliste en France. Paris: Maspéro, 1971.

BJÖRKLUND, A.; SALVANES, K. G. Education and family background: Mechanisms and policies. In: HANUSHEK, E. A.; MACHIN, S.; WOESSMANN, L. (Ed.). Handbook of the economics of education. Amsterdam: Elsevier, 2011.

BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J.-C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BOWLES, S.; GINTIS, H. Schooling in capitalist America: educational reform and the contradiction of economic life. London: Routledge & Kegan Paul; New York: Basic Books, 1976.

BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

BROOKOVER, W. B. et al. Elementary school social climate and school achievement. American Educational Research Journal, v. 15, n. 2, p. 301-318, 1978.

CARNOY, M.; LOEB, S. Does external accountability affect student outcomes? A cross-state analysis. Educational Evaluation and Policy Analysis, v. 24, i. 4, p. 305-331, 2002.

DE GARCIA, M. A.; DE LA FUENTE, G.; ORTEGA, F. (Ed.). Sociología de la educaciona. Barcelona: Editorial Barcanova, 1993.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Notas sobre pensamento e linguagem em Skinner e Vygotsky. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 147-164, 1995.

GAMA, E. M. P.; JESUS, D. M. Atribuições e expectativas do professor: representações sociais na manutenção da seletividade social na escola. Psicologia: teoria e pesquisa. Brasília, DF, v. 10, n. 3, p. 393-410, 1994.

GORENDER, J. Apresentação. In: MARX, K. (Org.). O capital: crítica da economia política. Volume 1, Livro Primeiro. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

HANUSHEK, E. A.; RAYMOND, M. E. Does school accountability lead to improved student performance? Journal of Policy Analysis and Management, v. 24, i. 2, p. 297-327, 2005.

HERZBERG, F.; MAUSNER, B.; SNYDERMAN, B. B. The motivation to work. New York: John Wiley, 1959.

JENCKS, C. S. et al. Inequality: a reassessment of the effect of family and schooling in America. New York: Basic Books, 1972.

JUVONEN, J. Outcome and attributional disagreements between students and their teachers. Journal of Educational Psychology, v. 80, p. 330-336, 1988.

LEE, V. E. Utilização de modelos hierárquicos lineares para estudar contextos sociais. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008. p. 272-296.

LIMA, L. C. A escola como organização educativa. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. Volume 1, Livro Primeiro. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

NÓVOA, A. Para uma análise das instituições escolares. In: NÓVOA, A. (Org.). As organizações escolares em análise. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 15-43.

REYNOLDS, D. et al. An introduction to school effectiveness research. In: TEDDLIE, C.; REYNOLDS, D. (Org.). The international handbook on school effectiveness research. London: Falmer Press, 2000.

REYNOLDS, D.; TEDDLIE, C. Os processos da eficácia escolar. In: BROOKE, N. SOARES, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 297-334.

SAMMONS, P. As características-chave das escolas eficazes. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Org.), Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008. p. 334-391.

SANTOS FILHO, J. C. dos. Eficácia da escola e condicionantes do desempenho escolar dos alunos: do modelo unidimensional de análise ao multidimensional. Roteiro, Joaçaba, v. 40, p. 101-116, 2015. Edição especial. doi: http://dx.doi.org/10.18593/r.v40i0.9773.

SANTOS FILHO, J. C. dos et. al. Condicionantes do desempenho escolar de alunos na Prova Brasil. 2013. Relatório de Pesquisa–Universidade Estadual de Campinas; Universidade do Oeste Paulista, Campinas, 2013.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SHANON, G. S.; BYLSMA, P. The nine characteristics of high-performing schools: a research-based resource for schools and districts to assist with improving student learning. 2nd ed. Olympia: OSPI, 2007. Disponível em: <http://www.k12.wa.us/research/defalt.aspx>. Acesso em: 15 maio 2013.

TORRECILLA, F. J. M. Um panorama da pesquisa ibero-americana sobre a eficácia escolar. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, p. 466-481, 2008.

WEINER, B. An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, v. 92, n. 4, p. 548-573, 1985.

Published

2017-07-24

How to Cite

SANTOS FILHO, J. C. dos. Conditionings of student achievement in Prova Brasil according to the view of public school teachers. Roteiro, [S. l.], v. 42, n. 2, p. 233–258, 2017. DOI: 10.18593/r.v42i2.12956. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12956. Acesso em: 22 jul. 2024.