Higher education recent changes: limits and perspectives for a public university

Authors

  • Eliane Cleide da Silva Czernisz Universidade Estadual de Londrina - PR. Departamento de Educação https://orcid.org/0000-0002-4317-6052
  • Lorena Dominique Vilela Freiberger Mestranda em Educação - Universidade Estadual de Londrina - PR.Professora da Rede Básica da Prefeitura de Leópolis. https://orcid.org/0000-0002-7955-7770

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i1.12502

Keywords:

Educational policy, Higher education, Public university

Abstract

The objective of this text is to discuss higher education before the recent changes in the Brazilian educational policy. It asks the following questions: Which characteristics are assumed by higher education in the current educational policies context? Which limits and perspectives are posed to the public university? The analysis is based on the historical materialism approach, using bibliographic discussion and documental analysis. Results showed that high per education has gone through significant changes since 1990, and that, assuming an operational logic, expanded the number of institutions and students, keeping the focus on economic development. It concludes by emphasizing the importance of monitoring and the political struggle for a higher education of quality.

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Author Biographies

Eliane Cleide da Silva Czernisz, Universidade Estadual de Londrina - PR. Departamento de Educação

Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina no Curso de Pedagogia e Programa de Pós-Graduação em Educação.

Lorena Dominique Vilela Freiberger, Mestranda em Educação - Universidade Estadual de Londrina - PR.Professora da Rede Básica da Prefeitura de Leópolis.

Graduada em Pedagogia. Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - Pr.

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Published

2018-04-11

How to Cite

CZERNISZ, E. C. da S.; FREIBERGER, L. D. V. Higher education recent changes: limits and perspectives for a public university. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 277–296, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i1.12502. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12502. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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