University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v42i1.11554Keywords:
University teaching, Epistemology, Epistemological obstacles, FormationAbstract
In this article a theoretical analysis was carried out through a bibliographic research developed by the University Teaching Research Group, educational policies, and expansion of higher education: prospects and challenges at the University of Passo Fundo, located in the City of Passo Fundo, RS State. First, it was briefly reconstructed Bachelard’s epistemological proposal as an attempt to overcome the dualism between realism and rationalism, toward applied rationalism. Afterwards, Bachelard’s arguments about the notion of epistemological obstacle and formation of the scientific spirit were rebuilt. Finally, the implications of Bachelard’s epistemology to rethink some challenges of university teaching were presented.
Downloads
References
ALMEIDA, C. L. O que é epistemologia. Revista de Educação/AEC, Brasília, DF, ano 26, n. 102, p. 9-17, jan./mar. 1997.
BACHELARD, G. A filosofia do não: filosofia do novo espírito científico. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os pensadores).
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuições para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BACHELARD, G. O novo espírito científico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1968.
BARBOSA, E.; BULCÃO, M. Bachelard: pedagogia da razão. Pedagogia da imaginação. Petrópolis: Vozes, 2004.
BLANCHÉ, R. A epistemologia. Lisboa: Editorial Presença, 1988.
BOMBASSARO, L. C. As fronteiras da epistemologia: como se produz o conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1992.
BOMBASSARO, L. C. Entre epistemologia e hermenêutica: a questão da racionalidade e da historicidade do conhecimento e o debate sobre a tese da complementaridade. In: TREVISAN, A.; ROSSATTO, N. (Org.). Filosofia e educação: confluências. Santa Maria: Facos-UFSM, 2005. p. 183-196.
FEIGL, H.; BRODBECK, M. Readings in the philosophy of science. New York: Appleton Century Crofts, 1953.
JAPIASSÚ, H. Introdução ao pensamento epistemológico. 7. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. Tradução Beatriz V. Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva, 1994.
LALANDE, A. Vocabulário técnico e crítico da filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
PEPÊ, A. Racionalismo aplicado: uma categoria bachelardiana. Porto Alegre: Movimento, 1985.
TAYLOR, C. Argumentos filosóficos. Tradução Adail Ubirajara Sobral. São Paulo: Loyola, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.