(Con/di)vergences of the areas of knowledge in the university pedagogy of licentiate degrees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v42i1.11456

Keywords:

University pedagogy, Knowledge areas, Licentiate courses

Abstract

This study aimed to investigate the influences of the teacher’s knowledge specific areas of a public Higher Education Institution (HEI) in movements of the university teaching, and to discuss potential indicators that characterize a University Pedagogy of the licentiate degrees in the areas of Human Sciences (HS) and Linguistics, Letters and Arts (LLA). The work was performed from the narratives of 13 teachers. The research was qualitative, of narrative type (CONNELLY; CLANDININ, 1995; MCEVAN, 1998), and the findings passed through a discursive textual analysis (MORAES; GALIAZZI, 2007). It was concluded that the licenciate courses have convergent and divergent aspects showing that specific pedagogies can be configured with formative strategies specific for teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Rosalie Stahl, Universidade Federal de Santa Maria

Professora de Língua Espanhola na Rede Estadual de Ensino - RS, Mestre e Doutoranda em Educação Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria; Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Pesquisadora do GTFORMA/CNPq.

Greice Scremin, Centro Universitário Franciscano

Doutora em Educação, Professora Adjunta do Centro Universitário Franciscano e Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática; Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil; Pesquisadora do GTFORMA/CNPq.

Silvia Maria de Aguiar Isaia, Universidade Federal de Santa Maria e Centro Universitário Franciscano

Doutora em Educação, Professora Adjunta do Centro Universitário Franciscano e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria; Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil; Líder do GTFORMA/CNPq.

References

ALMEIDA, M. I. de; PIMENTA, S. G. A construção da pedagogia universitária no âmbito da universidade de São Paulo. In: PIMENTA, S. G.; ALMEIDA, M. I. de (Org.). Pedagogia Universitária: caminhos para a formação de professores. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 19-43.

BOLZAN, D. P. V. Verbetes. In: MOROSINI, M. (Ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. 1. ed. Brasília, DF: INEP, 2006. p. 351-437.

BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S. M. de A. Pedagogia Universitária e Aprendizagem Docente: relações e novos sentidos da professoralidade. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 13-26, jan./abr. 2010. Disponível em: <http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd99=issue&dd0=228>. Acesso em: 26. jul. 2016.

CONNELLY, M.; CLANDININ, J. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, J. et al. (Org.). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Tradução María Romanillos y Jorge Larrosa. 1. ed. Barcelona: Alertes, 1995. p. 11-59.

CUNHA, M. I. da. A educação superior e o campo da pedagogia universitária: legitimidades e desafios. In: ISAIA, S. M. de A.; BOLZAN, D. P. V. (Org.). Pedagogia Universitária e desenvolvimento profissional docente. 1. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 349-374.

CUNHA, M. I. da. A educação superior e o campo da pedagogia universitária: legitimidades e desafios. In: CUNHA, M. I. da (Org.). Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. 1. ed. Araraquara: Junqueira & Marin; Brasília, DF, 2010. p. 59-81.

CUNHA, M. I. da. Verbetes. In: MOROSINI, M. (Ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. 1. ed. Brasília, DF: INEP, 2006. p. 351-437.

FRANCO, M. E. D. P.; KRAHE, E. D. Desenvolvimento profissional e Pedagogia Universitária em distintas áreas de conhecimento: novos tempos e novas tendências. In: FRANCO, M. E. D. P.; KRAHE, E. D. (Org.). Pedagogia universitária e áreas de conhecimento. 1. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007. p. 27-37.

ISAIA, S. M. de A.; MACIEL, A. M. da R. Pedagogia Universitária: construções possíveis nas diferentes áreas de conhecimento. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais... Goiás: Anped, 2013. v. 1.

MACIEL, A. M. da R. A geratividade docente na educação do superior e os movimentos transformativos para o desenvolvimento profissional. In: ISAIA, S. M. de A.; BOLZAN, D. P.V. (Org.). Pedagogia Universitária e desenvolvimento professional docente. 1. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 281-298.

MCEWAN, H. Las narrativas en el estudio de la docencia. In: MCEWAN, H.; EGAN, K. (Org.). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. 1. ed. Tradução Ofelia Castillo. Buenos Aires: Amorrortu, 1998. p. 236-259.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

SCREMIN, G. Tecido Complexo Formativo Docente: repercussões das áreas nos processos formativos das licenciaturas. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

STAHL, L. Licenciatura em Espanhol: repercussões do conhecimento específico nos processos formativos docentes. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.

Published

2017-04-04

How to Cite

STAHL, L. R.; SCREMIN, G.; ISAIA, S. M. de A. (Con/di)vergences of the areas of knowledge in the university pedagogy of licentiate degrees. Roteiro, [S. l.], v. 42, n. 1, p. 65–84, 2017. DOI: 10.18593/r.v42i1.11456. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11456. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Docência Universitária"