Consideraciones sobre la comisión nacional de libros de enseñanza: el manual de filosofía del P. Castro Nery S.J

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.23366

Palabras clave:

Historia de la educación, Libros didácticos, La filosofía, P. Castro Nery

Resumen

The article aims to analyze the Philosophy manual, by Fr. José de Castro Nery S.J., an artifact of school culture - an evident object of knowledge and pedagogical practices in the field of History of Education. In the first part, the textbook is emphasized as a source and document of school material culture and its relationship with secondary education. In the second part, aspects of the materiality of this example of school culture are presented, being authorized by the National Didactic Book Commission (CNLD). And finally, in the third part, aspects of the founding of the CNLD, in 1938, and its sociability networks around the nationalization project by the federal government are addressed.

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Biografía del autor/a

Aldemir Barbosa da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, e membro do Observatório de Práticas Escolares - OPE.

Celso João Carminati, UDESC

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2003). Professor concursado (Associado VII) no Departamento de Pedagogia do Centro de Ciências Humanas e da Educação - Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Membro do Grupo de Pesquisa Observatório de Práticas Escolares - OPE - FAED/UDESC.

Citas

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Publicado

2020-11-24

Cómo citar

SILVA, A. B. da; CARMINATI, C. J. Consideraciones sobre la comisión nacional de libros de enseñanza: el manual de filosofía del P. Castro Nery S.J. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23366, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i.23366. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23366. Acesso em: 3 jul. 2024.

Número

Sección

Artigos de demanda contínua