Drawing as expression of children: the experience of being a child and student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.24273

Keywords:

Childhood, Student craft, Child craft, Drawing

Abstract

This article aims to understand how, in the relationship between being a child and being a student, childhood expresses their experiences at school. Due to the objective outlined, ethnographic research involving fifty-one children from a first-year elementary school class at a public school in the city of Joinville, in the state of Santa Catarina, was used as a methodology in 2018. The approach of the researchers to the reality of the researched school made it possible to know and interpret the “point of view” of the children, showing that they distinguish the school as a place with different actions, however, they want to be children, in a constant exercise submission.

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Author Biographies

Rosana Becker, Sociedade Educacional de Santa Catarina - SOCIESC

Possui graduação em Pedagogia pela Associação Catarinense de Ensino e mestrado em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Atualmente é professor da Sociedade Educacional de Santa Catarina e professor do Centro Sul Brasileiro de Pesquisa Extensão e Pós-Graduação LTDA.

Luiz Martins Junior, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Geografia Bacharelado e Licenciatura pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE, graduação em Pedagogia e Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina e Doutorando no programa de Pós-Graduação em Educação - FAED/UDESC. Trabalhou como professor da Educação Básica no Estado de Santa Catarina. Coordenou o curso Técnico dos Portos, no município de Itapoá e como tutor à Distância no Curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Santa Catarina, na disciplina, conteúdos e metodologia no Ensino de Geografia e professor orientador do Curso de Especialização na Educação Cultura Digital pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Jordelina Beatriz Anacleto Voos, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Possui doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Joinville. Professora titular da Universidade da Região de Joinville. Atuação nos cursos de Licenciatura.

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Published

2021-02-02

How to Cite

BECKER, R. .; MARTINS JUNIOR, L. .; VOOS, J. B. A. Drawing as expression of children: the experience of being a child and student. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e24273, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.24273. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua