Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.24273Keywords:
Childhood, Student craft, Child craft, DrawingAbstract
This article aims to understand how, in the relationship between being a child and being a student, childhood expresses their experiences at school. Due to the objective outlined, ethnographic research involving fifty-one children from a first-year elementary school class at a public school in the city of Joinville, in the state of Santa Catarina, was used as a methodology in 2018. The approach of the researchers to the reality of the researched school made it possible to know and interpret the “point of view” of the children, showing that they distinguish the school as a place with different actions, however, they want to be children, in a constant exercise submission.
Downloads
References
ARFOUILLOUX, J. C. A entrevista com a criança: abordagem da criança através do diálogo, do brinquedo e do desenho. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.
ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2000.
BARROS, A. J. P. Projeto de pesquisa: propostas metodológicas. Petrópolis: Vozes, 1990.
BENJAMIN, W. Reflexões: a criança, o brinquedo e a educação. 34. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2002.
BHABHA, H. K. O local da cultura. 3. ed. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2005.
BOURDIEU, P. Razões práticas sobre a teoria da acção. Oeiras: Celta, 1997.
BROUGÈRE, G. Brinquedos e companhia. São Paulo: Cortez, 2004.
CARVALHO, N. C. Lúdico: sujeito proibido de entrar na escola. Revista Motrivivência, Florianópolis: UFSC, v. 1, n. 9, p. 1-8, jan./jun.1997.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2011.
DELEUZE, G. ¿Que és un dispositivo? In: DELEUZE, G. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161.
DERDYK, E. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. 3. ed. São Paulo, Scipione, 2004.
ESTEBAN, M. T. Escolas que somem, reflexões sobre escola pública e educação popular. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 127-144, jan./jun. 2004.
FARIA, A. L. et al. Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Lisboa: Autores Associados, 2002.
FARIA, A. L. G. de; DEMARTINI, Z.; PRADO, P. (org.). Por uma cultura da Infância: metodologia de pesquisa com crianças. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2009. v. 1.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
FRANGE, L. B. P. Por que se esconde a violeta? São Paulo: Annablume; Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, 1995.
GOBBI, M. A. Desenho infantil e oralidade: instrumentos de pesquisa com crianças pequenas. In: DEMARTINI, Z.; PRADO, P. D.; FARIA, A. L. (org.). Por uma cultura da infância: por uma metodologia de pesquisa com crianças. Campinas: Editora Autores Associados, 2002.
GOBBI, M. A. Mundos na ponta do lápis: desenhos de crianças pequenas ou de como estranhar o familiar quando o assunto é criação infantil. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 20, n. 41, p. 147-165, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4265
GUIMARÃES, Á. M. Vigilância, punição e depredação escolar. 3. ed. Campinas: Papirus, 2003.
GUSMÃO, N. M. M. Para desatar fios e descobrir desafios. Revista Proposições, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 65-68, nov./dez. 1997.
GUSMÃO, N. M. M. Linguagem, cultura e alteridade: imagens do outro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 1, n. 107, p. 41-78, jul./ago. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000200002
KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira, 1998.
KOHAN, W. O. A infância como figura de emancipação. In: ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais [...] Caxambu, 2001.
LARA, Â. M. B.; MOLINA, A. A. Pesquisa Qualitativa: apontamentos, conceitos e tipologias. In: TOLEDO, C. A. A.; GONZAGA, M. T. C. (org.). Metodologia e técnicas de pesquisa nas áreas de ciências humanas. Maringá: EEduem, 2011. p. 121-172.
LEITE, M. I. F. P. Desenho infantil: questões e práticas polêmicas. In: KRAMER, S.; LEITE, M. I. (org.). Infância e produção cultural. São Paulo: Papirus, 1998.
LEITE, M. I. F. P. O que e como desenham as crianças? Refletindo sobre condições de produção cultural da infância. 2001. 118 p. Tese (Doutorado em Educação, Sociedade e Cultura) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.
MALAGUZZI, L. História, idéias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. (org.). As cem linguagens da criança: a abordagem da Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p. 59-104.
MARTINS, M. C. F. D. Não sei desenhar. 1992. 200 p. Dissertação (Mestrado em Artes visuais) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, 1992.
MATOS, M. Narra-Grafias de viagem. In: CLARA, F. et. al. Várias Viagens: estudos oferecidos a Alfred Opitz. Portugal: Famalicão, Edições Húmus, v. 1. n. 1. p. 263-288, set./dez. 2011.
MOREIRA, A. A. O espaço do desenho: a educação do educador. 9. ed. São Paulo: Loyola, 2018.
PINTO, M.; SARMENTO, M. J. As crianças: contextos e identidades. Braga, Portugal: Centro de estudos da criança, 1997.
PROUT, A. Reconsiderar a sociologia da infância: para um estudo interdisciplinar das crianças. Comunicação Proferida por ocasião do ciclo de conferências em sociologia da infância. Tradução: Helena Antunes. Portugal: UM-IEC, 2004.
SARMENTO, M. J. O estudo de caso etnográfico em educação. In: ZAGO, N. et al. Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. cap. 2, p. 137-179.
SARMENTO, M. J. O estudo de caso etnográfico em educação. In: ZAGO, N. et al. Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p. 137-179.
VIÑAO FRAGO, A. El espacio y el tiempo escolares como objecto histórico. Contemporaneidade e Educação. Revista Brasileira de Educação, v. 5, n. 27, p. 93-110, set./dez. 2000.
VIÑAO FRAGO, A. Tiempos escolares, tiempos sociales. Barcelona: Editorial Ariel Practicum, 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.