Future-se program: impacts on federal education institutions and on the right to higher education

Authors

  • Filomena Lucia Gossler Rodrigues da Silva Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú https://orcid.org/0000-0002-8275-7714
  • Tamiris Possamai Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23778

Keywords:

Future-se, Federal Education Institutions, Commodification of education

Abstract

This article aims to reflect the implications of Future-se Program on the autonomy of Federal Education Institutions and the right to higher education. To reach this purpose, we present aspects of the political scenario of attacks on Brazilians; social rights and analyze possible outcomes such as: the use of the Bill as an instrument of the current government to further strengthen relations with productive and business sector; the restriction of university autonomy and the alteration of main characteristics and purposes of Universities and Federal Institutes. The research technique used was document analysis and bibliographic review, with a qualitative approach. The reflections start from the understanding that social relations are historically determined by the mode of production, obstinating destruction of pseudo-concrete (KOSIK, 1976). The analysis carried out allows us to affirm that Future-se is unrelated to the improvement of quality of Brazilian education, but comes from capital’s needs, in order to comply with private demands that, in short term, intend to make Federal Education Institutions into a locus of research development and knowledge production committed to the logic of the commodification of education, and therefore, unconnected to the integral development of students and the full enjoyment of the Right to education.

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Author Biographies

Filomena Lucia Gossler Rodrigues da Silva, Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - Campus de São Miguel do Oeste (1997), mestrado em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - Campus de Joaçaba (2009) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Atualmente sou professora nos cursos de licenciatura e no Programa de Pós-graduação em Educação Lato Sensu do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense - Campus Camboriú. Atuo principalmente nos seguintes temas: Políticas Públicas, Educação Profissional e Formação de professores. Membro e vice-líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Formação de Professores e Processos Educativos do Instituto Federal Catarinense e membro/pesquisadora do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (OIIIIPe). Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação Lato Sensu do Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú.

Tamiris Possamai, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense

Mestranda em Educação no Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú/SC. Bacharela em Direito pelo Centro Universitário para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí - Campus Rio do Sul/SC (2017). Servidora do Instituto Federal Catarinense (em afastamento integral para cursar Pós-Graduação Stricto Sensu).

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Published

2020-07-27

How to Cite

SILVA, F. L. G. R. da; POSSAMAI, T. Future-se program: impacts on federal education institutions and on the right to higher education. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–20, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.23778. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23778. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua