The education and rise of the new (or extreme?) right in Brazil: interview with Gaudêncio Frigotto
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23215Keywords:
Education, Educational policies, Liberal democracy, Extreme right, CapitalismAbstract
The present interview with Professor Gaudêncio Frigotto has as its central theme the most relevant social, political and educational events of recent times: the collapse of liberal democracy, the Legal-Media-parliamentary coup, the rise of the extreme right and the process of deconstruction of historical, social and political achievements - focusing, in particular, on educational policies. Gaudêncio Frigotto is a professor in Political Economy and Education at Universidade Federal Fluminense (retired). He is currently a professor at the Postgraduate Program in Public Policies and Human Development at the University of Rio de Janeiro (UERJ). Professor Frigotto has always managed to combine academic life and social engagement, becoming, over time, one of the most representative names in defense of public and free of charge education, with good quality and socially recognized. In 2015, he was awarded with the prize Luta pela Terra - 30 anos do MST (Fight for the Land – 30 years of the MST) by the Brazilian Landless Workers Movement.
Downloads
References
BOBBIO, N. Direita e Esquerda – Razões e significados de uma distinção política. São Paulo: Editora Unesp, 1994.
CASTELLS, M. Ruptura. A crise da democracia liberal. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2018.
CRUZ, N. dos R. (org.). Ideias e práticas fascistas no Brasil. Rio de Janeiro: Garamond Universitária, 2012.
FRIGOTTO, G. Escola “sem” Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: LPP/Uerg, 2017. Disponível em: http://www.redeuniversitas.com.br/2017/08/download-gratuito-do-livro-escola-sem.html. Acesso em: 29 set. 2019.
HOBSBAWM, E. Tempos fraturados. Cultura e sociedade no século XX. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
KORYBKO, A. Guerras hibridas – das revoluções coloridas aos golpes. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
MÉSZÁROS, I. A montanha que devemos conquistar. Reflexões acerca do Estado. São Paulo: Boitempo Editorial, 2015.
PAIXÃO, M. Michael Löwy: Dos governos de direita, Bolsonaro é o que mais tem traços neofascistas. Brasil de Fato, 19 ago. 2019. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2019/08/19/michael-lowy-dos-governos-de-direita-bolsonaro-e-o-que-mais-tem-tracos-neofascistas/. Acesso em: 29 set. 2019.
PENNA, F; QUEIROZ, F; FRIGOTTO, G. Educação democrática – Antídoto ao Escola sem Partido. Rio de Janeiro: LPP/UERJ, 2018. Disponível em: https://www.eduerj.com/eng/?product=educacao-democratica-antidoto-ao-escola-sem-partido. Acesso em: 29 set. 2019.
RANCIÈRE, J. O ódio à democracia. São Paulo: Boitempo, 2014.
VERÍSSIMO, L. F. O alarme. O Estado de S. Paulo, São Paulo, p. 2, 20 fev. 2014. Disponível em: https://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,o-alarme-imp-,1132327. Acesso em: 29 set. 2019.
VERÍSSIMO, L. F. Ódio. O Globo, Rio de Janeiro, p. 2, 25 jun. 2015. Disponível em: https://oglobo.globo.com/opiniao/odio-16546533. Acesso em: 29 set. 2019.
WOOD, E. M. Democracia contra o capitalismo: a renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo, 2010.
![](https://periodicos.unoesc.edu.br/public/journals/14/article_23215_cover_pt_BR.jpg)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.