Continuing education as an ethic of self-care
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.22401Keywords:
Continuous formation, Self care, Ethics and human formationAbstract
This work intends to investigate some philosophical assumptions of teachers’ continuous formation processes effectiveness models or forms. We start from the critical appraisal of two great fundamental paradigms that support different conceptions of continuous education, namely the "traditional model of continuous education", based on a metaphysical perspective, and the "contemporary model of continuous education", based on the management of oneself. As a critical and conceptual contribution to dialogue with these two models and, especially, to prospect new philosophical assumptions for continuous education, we investigate Michel Foucault's notion of self-care, from The Hermeneutics of the Subject. On the basis of an interpretative investigation of Foucault's philosophy, we conclude that the continuous modality of teacher training, when it has its assumptions relegated to third parties, does not answer in full to what we think is its main purpose, namely, the ethical transformation of the educator. In short, as a result of the research, this purpose is, largely, achieved, once the educator’s reality and its different problems become object of study, research and reflection, so that the resulting knowledge from this process, when it is incorporated into the educator's practice, leads to the ethical transformation of the self.
Downloads
References
ARAÚJO, I. L. Foucault e a Crítica do Sujeito. 2. ed. Curitiba: Ed. da UFPR, 2008.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2001.
BECK, U. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
BRASIL. Congresso Nacional. Câmara dos Deputados. Centro de Documentação e Informação. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 14. ed. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, Centro de Documentação e Informação, 2017. Disponível em: https://secure.upf.br/pdf/PDF de Livro/LDB14ed.pdf. Acesso em: 3 jul. 2018.
DALBOSCO, C. A. Pedagogia Filosófica: cercanias de um diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DARDOT, P.; LAVAL, C. Comum: ensaio sobre a revolução no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2017.
ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). Edição estabelecida sob a direção de François Ewald e Alessandro Fontana, por Frédéric Gros. Tradução: Mário Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. 3. ed. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2004.
FOUCAULT, M. Ditos e escritos V. Ética, sexualidade, política. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a.
FOUCAULT, M. Entrevista com Michel Foucault. In: FOUCAULT, M. Ditos e escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b.
FOUCAULT, M. O que é a Crítica? Seguido de A Cultura de Si. Tradução: Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições Texto e Grafia, 2017.
GALLO, S. O paradigma anarquista em educação. Nuances, v. 2, set. 1996.
HABERMAS, J. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.
MARROU, H.-I. História da Educação na Antiguidade. Tradução: Mário Leônidas Casanova. Campinas, SP: Kírion, 2017.
MÜHL, E. H.; DALBOSCO, C. A.; CENCI, A. V. Questões atuais da educação: sociedades complexas, pensamento pós-metafísico, democracia e formação humana. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
PLATÃO. Apologia de Sócrates. Críton. Tradução: Carlos Alberto Nunes. Editor convidado: Plínio Martins Filho. Organização: Benedito Nunes e Vitor Sales Pinheiro. Texto grego: John Burnet. 3. ed. rev. e bilíngue. Belém: Ed. UFPA, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.