The inter-american development Bank’s Project of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i3.20896

Keywords:

Multilateral Organizations, Inter-American Development Bank, Education Policy

Abstract

This paper discusses the project of Education developed by the, some aspects of the Inter-American Development Bank, its history, its internal organization and contracts addressed to Brazil. We analyzed a huge documental corpus about the general guidelines of IADB, its milestone and projects for the sector of Education. The findings evidence that, under the pretext of poverty alleviation, the IADB’s policies aim at narrow the teacher training; strength control over teaching work through the curriculum reform, implement large scales assessment, coaching; adopt flexible management; destroy the teaching career by its replacement by meritocratic; introduce measures of accountability; adopt vouchers besides other forms of privatization of education, which affect since the material choice until the management outsourcing of the public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariano Moura Melgarejo, Universidade Estadual de Santa Catarina

Mestre em Educação pela UFSC;  Professor na Prefeitura Municipal de Florianópolis; Pesquisador do GIPE-Marx/UFSC e LUTE/UDESC; Doutorando em Educação na UDESC.    

Eneida Oto Shiroma

Professora do Departamento de Estudos Especializados em Educação do CED/UFSC; Doutora em Educação pela UNICAMP (1993); Coordenadora do Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho (GEPETO/UFSC). Bolsista CNPq.

References

ALFARO, M. P.; AGUAYO, Y. C.; MANZANO, G.; COX, C.; BUCHSBAUM, B. Movimento todos pela educação: novas práticas educativas e agenda de políticas (BR-T1246). Documento de cooperação técnica. 2013. Disponível em: http://www.iadb.org/Document.cfm?id=37970609. Acesso em: 30 mar. 2017.

BANCO INTERAMERICANO DE DESENVOLVIMENTO. Estrategia para una política social favorable a la igualdad y la productividad (GN-2588-4). 2011. Disponível em: http://www.iadb.org/document.cfm?id=35825939. Acesso em: 10 dez. 2016.

BANCO INTERAMERICANO DE DESENVOLVIMENTO. Avaliação do Programa de País: Brasil 2011-2014. 2015b. Disponível em: https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/7252/Avaliacao-do-Programa-de-Pais-Brasil-2011-2014.pdf?sequence=8&isAllowed=y. Acesso em: 11 mar. 2017.

BANCO INTERAMERICANO DE DESENVOLVIMENTO. Actualización de la Estrategia Institucional 2010-2020 (AB-3008). 2015c. Disponível em: https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/7515/ Actualizacion-de-la-Estrategia-Institucional-2010-2020.pdf. Acesso em: 11 jan. 2017.

BANCO INTERAMERICANO DE DESENVOLVIMENTO. Projects Statistics. 2019a. Disponível em: <https://www.iadb.org/pt/sobre-o-bid/operacoes-%2C6078.html>. Acesso em: 26 mai. 2019.

BANCO INTERAMERICANO DE DESENVOLVIMENTO. Países membros mutuários. 2019c. Disponível em: https://www.iadb.org/pt/sobre-o-bid/paises-membros-mutuarios%2C6005.html. Acesso em: 26 mai. 2019.

COSTA, H. B.; MELGAREJO, M. M.; SEKI, A. K. A via sacra do professor: o acordo PMF-BID. In: XI Seminario Internacional da Rede ESTRADO, 2016, México. Anais do XI Seminario Internacional da Rede ESTRADO. México: Rede

ESTRADO, 2016. v. 1. p. 1-25.

DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma "Cultura Educacional Mundial Comum" ou localizando uma "Agenda Globalmente Estruturada para a Educação"?. Educação & Sociedade, Campinas , v. 25, n. 87, p. 423-460, Ago. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302004000200007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 mai. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200007

EVANGELISTA, O. Faces da tragédia docente no Brasil. In: MOTTA, V. C.; PEREIRA, L. D. Educação e Serviço Social: subsídios para uma análise crítica. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2017.

EVANGELISTA, O; SHIROMA, E. O. Professor: protagonista e obstáculo da reforma. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.33, n.3, p. 531-541, set./dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000300010

MELGAREJO, M. M. A Agenda do Banco Interamericano de Desenvolvimento para a Educação: um estudo do acordo com a Rede Municipal de Educação de Florianópolis. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2017.

MIND LAB. 2019. About Us. Disponível em: https://themindlab.com/about/. Acesso em: 25 mai. 2019.

PEREZ-ALFARO, M.; et al. Proyecto de expansión y mejoramiento de la Educación Infantil y la Enseñanza Fundamental en Florianópolis. 2013. Disponível em: http://www.iadb.org/Document.cfm?id=36819079. Acesso em: 18 nov. 2015.

SELIGMANN, J.; FLOREZ, F. C. Brasil - estratégia do BID com o país (2012-2014). 2012.

UNESCO. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez; 1998.

VAZ, T. 13 fatos sobre a Lego, maior empresa de brinquedos do mundo. Revista Exame. 2016. Disponível em: https://exame.abril.com.br/negocios/12-fatos-sobre-a-lego-maior-empresa-de-brinquedos-do-mundo/>=. Acesso em: 25 mai. 2019.

VEGAS, E.; GONZALEZ, K. H.; VERA, T. Documento de marco sectorial de educación y desarrollo infantil temprano. 2013. Banco Interamericano de Desarrollo, División de Educación. maio, 2013. Disponível em: http://idbdocs.iadb.org/. Acesso em: 10 jul. 2016.

VEGAS, E. et. al. Documento de marco sectorial de educación y desarrollo infantil temprano. Banco Interamericano de Desarrollo, División de Educación. jun, 2016. Disponível em: http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=40398598. Acesso em: 12 fev. 2017.

Published

2019-12-20

How to Cite

MELGAREJO, M. M.; SHIROMA, E. O. The inter-american development Bank’s Project of Education. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 3, p. 1–24, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i3.20896. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20896. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Políticas Educacionais e Organizações Multilaterais

Most read articles by the same author(s)