Accompanying and supporting actions offered to teachers initiating in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i3.20009

Keywords:

Beginning teachers, Support and follow-up actions, School principals and supervisors

Abstract

This estudy aimed to analyze how the beginning teachers are accompanied in the daily of their pedagogical practice and what support actions are offered to them in the school context, by the school principals and supervisors. It is a research that had as objective to know the follow-up process and the support actions offered to beginners teachers in the Municipal Teaching Network of a municipality in Santa Catarina. It is characterized as a qualitative research, in which the semi-structured interview was used as an instrument for data collection and content analysis for its interpretation. The participants are principals, school supervisors and experienced teachers, that is, professionals who receive the beginning teachers in elementary schools. The main authors who support the theoretical contributions are: García (1999, 2009), Giovanni and Guarnieri (2014), Imbernón (2011), Libâneo (2008), Nono (2011) and Placco, Souza and Almeida (2012). The results point out that beginning teachers are offered punctual actions, according to the demands experienced in the school context. The data also reveal that the monitoring of these teachers is carried out predominantly by school supervisors, and the management is more involved in the administrative aspects concerning this professional. However, the work overload of school supervisors has not favored the systematic monitoring of these teachers, which may weaken the process of professional development of the beginning teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dirlene Glasenapp, Associação Catarinense de Ensino - Faculdade Guilherme Guimbala - ACE/FGG

Mestra em Educação pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE. Professora dos anos iniciais da Rede Municipal de Ensino e do curso de Pedagogia da Associação Catarinense de Ensino - Faculdade Guilherme Guimbala - ACE/FGG, atuando nas disciplinas de Alfabetização e Letramento e também na orientação do Estágio Curricular Supervisionado.

Marcia Souza Hobold, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutora em Educação pela PUC SP e, com estágio de Pós-Doutoramento (CNPq PDJ), na mesma Universidade. Atualmente é Professora da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE e ao Departamento de Metodologia de Ensino – MEN, do Centro de Ciências da Educação (MEN/CED/UFSC). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino – FOPPE; membro da Rede Interinstitucional de Pesquisas sobre a Formação e as Práticas Docentes – RIPEFOR; do Grupo de Trabalho (GT 8) de Formação de Professores da ANPEd Nacional; e, do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre o Desenvolvimento Profissional Docente, da PUC SP.

References

ALMEIDA, L. R. de. Um dia na vida de um coordenador pedagógico de escola pública. In: PLACCO, V. M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. de (org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola, 2010. p. 21-46.

CALIL, A. M. G. C. A formação continuada no município de Sobral (CE). 2014. 202 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia de Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 4. ed. Brasília, DF: Liber Livro, 2012.

GABARDO, C. V. L. O início da docência no ensino fundamental da rede municipal de ensino. 2012. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade da Região de Joinville, Joinville, 2012.

GARCÍA, C. M. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009. e-ISSN 2176-4360.

GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GIORDAN, M. Z. Professores iniciantes dos anos finais do ensino fundamental: desafios e dilemas. 2014. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade da Região de Joinville, Joinville, 2014.

GIOVANNI, L. M.; GUARNIERI, M. R. Pesquisas sobre professores iniciantes e as tendências atuais de reforma da formação de professores: distância, ambiguidades e tensões. In: GIOVANNI, L. M.; MARIN, A. J. (org.). Professores iniciantes: diferentes necessidades em diferentes contextos. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, 2014. p. 33-44.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de Professores. 2. ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 2007. p. 31-62.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LEONE, N. M. Necessidades formativas dos professores dos anos iniciais na sua inserção no exercício da docência. 2011. 315 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2011.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: MF Livros, 2008.

NONO, M. A. Professores iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre: Editora Mediação, 2011.

PLACCO, V. M. N. de S. O coordenador pedagógico no confronto com o cotidiano da escola. In: PLACCO, V. M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. de (org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola, 2010. p. 47-60.

PLACCO, V. M. N. de S.; SOUZA, V. L. T. de; ALMEIDA, L. R. de. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 147, p. 754-771, set./dez. 2012. ISSN 0100-1574. DOI http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000300006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300006

SIMON, M. S. Inserção de professores iniciantes no campo profissional: um estudo de caso na escola básica. 2013. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

SOUZA, A. L. L. de. Direção escolar. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, 2010. 1 CD-ROM.

Published

2019-08-23

How to Cite

GLASENAPP, D.; HOBOLD, M. S. Accompanying and supporting actions offered to teachers initiating in the school context. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 3, p. 1–24, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i3.20009. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20009. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua