Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v44i3.19731Keywords:
Curricular policies, Curriculum, Observatory of curriculum policiesAbstract
This article is the result of a study underway in the realm of the Observatory of Curricular Policies of Santa Catarina (OPCSC), linked to the Federal University of Santa Catarina. The purpose is to analyze aspects related to the process and the scope of the collective exercise of research-education based on the trajectory of the Observatory. Using a qualitative approach, it was guided by participant observation at encounters of the researchers and on the analysis of documents and texts produced in the realm of the collective study. As a group, the evidences in terms of results, demonstrate the successful exercise of the research-education and the power of collective investigation involving the objects of interest of the observatory the field of curriculum studies.
Downloads
References
APPLE, M. W. Currículo, poder e lutas educacionais. Porto Alegre: ARTMED, 2008.
BALL, S.J. BOWE, R. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992. DOI: https://doi.org/10.1080/0022027920240201
D'ASCENZI, L. Implementação de políticas públicas: perspectivas analíticas. Revista de Sociologia e Política, v. 21, nº 48: 101-110 dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782013000400006
DURLI, Z; RIQUETTI, I. Relatório: levantamento relativo à existência de documento curricular próprio para a educação básica nos municípios do Meio Oeste catarinense. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2018. (Não publicado).
ITINERA. Grupo de estudos em currículo. Mapeamento da produção acadêmica sobre a política curricular catarinense. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2018. (Não publicado)
SACRISTAN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.
LOPES, A. A abordagem do ciclo de políticas: uma leitura pela teoria do discurso. Cadernos de Educação, FaE/PPGE/UFPel , n. 38, p.19-41, jan./abril, 2011.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de políticas de currículo. In: BALL, S.J.; MAINARDES, J. (Org). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011a.
LOPES, A.C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez Editora, 2011b.
MAINARDES, J. Reinterpretando os ciclos de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2007.
PACHECO, J. A. Políticas curriculares: referenciais para análise. Porto Alegre: Artmed, 2003.
PRADA, L.E.A.; BORGES, M.S.G. A pesquisa coletiva num processo formativo de estudantes-docentes. Ensino em Re-Vista, v. 19, n. 1, jan./jun. 2012. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/ emrevista/article/viewFile/14915/8411.
SUÁREZ, D. Políticas públicas e reforma neoliberal: a estruturação curricular na Argentina. In: SILVA, L.H.; AZEVEDO, J. C. (Org.). Reestruturação curricular: teoria e prática no cotidiano da escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.